Monday, February 25, 2013

Cerita ustaz PAS dalam kursus BTN

Cerita ustaz PAS dalam kursus BTN

Tergelak saya mendengar cerita, seorang ustaz muda PAS yang dihantar berkursus di BTN baru-baru ini. Semua tahu, BTN ialah perkakas propaganda dan gerak saraf parti pemerintah.

Menurut cerita seorang rakan karib, dalam kursus tersebut, seorang penceramah telah memainkan ‘video keramat’ Umno lagu ‘Anak kecil bermain api’.

Antara lain isu kandungan lagu patriotik perkauman tersebut: “Air mata darah bercampur keringat
Bumi dipijak milik orang
Nenek moyang kaya-raya
Tergadai seluruh harta benda
Akibat sengketa di antara kita.”

Lagu itu menggambarkan kebanyakan tanah-tanah dalam negara ini sudah terlepas kepada ‘bangsa asing’ sehingga sedikit demi sedikit tanah Melayu menjadi milik bukan Melayu.

Ia telah dimainkan dalam Perhimpunan Agung Umno yang terakhir sebelum PRU 13. Sudah tentu untuk melonjakkan semangat pimpinan dan perwakilan-perwakilan Umno yang sudah ‘kecapekan’ semangatnya. Maknanya, semangat dan perjuangan kemelayuan yang ada pada Umno mahu dibangkitkan kembali.

Berbalik kepada cerita ustaz muda PAS tadi, apabila pensyarah BTN berceramah ‘brain-wash’ peserta, ketika dialog beliau berkata kurang lebih, tanah hak orang Melayu beransur-ansur menjadi milik asing adalah akibat digadai, dijual dan diserahkan sendiri oleh pemimpin Umno.

Kurang lebih katanya: “Kita ada 9 raja-raja Melayu, Perdana Menteri dan timbalannya Melayu, DO dan ADO Melayu, pegawai-pegawai kerajaan dan wakil rakyat ramai Melayu, jadi bagaimana tanah Melayu boleh dikuasai orang asing?”, soalnya.

Kenyataan beliau itu sudah meninbulkan sedikit ‘ketegangan’ pada majlis. Tetapi mesej yang dibawanya jelas difahami.

Pada saya, memang dalam bab tanah Melayu jelas pemerintah yang ada hari yang amat bersalah.

Jika dulu kita dengar bagaimana hutan-hutan balak, pasir, lombong-lombong, pulau dan tanah tinggi diserah kepada tauke Cina MCA.

Di Pahang, tanah rizab Melayu di transit kuarters dijual kepada tauke Cina. Dato’ Fauzi Abdul Rahman pernah berucap dalam satu majlis mengatakan tanah MEC di Gambang telah dijual kepada Cina. Malah Dato’ Tajudin Sulaiman pernah mendedahkan tanah-tanah Umno telah digadai kepada Cina!

Bukan menjadi rahsia lagi, sudah banyak rungutan tanah-tanah di Johor Bharu terlepas kepada Cina Singapura. Khabarnya, yang berada di Putrajaya itulah yang menjualnya. Sama juga dengan Najib Tun Razak, beliau tidak minat sangat mempertahankan tanah milik KTM melainkan melepaskannya kepada Singapura dengan perjanjian yang tidak didedahkan kepada rakyat.

Satu soalan, kenapa Tanah Rizab Melayu yang diwartakan sudah ghaib dua pertiga daripada jumlah keseluruhan?

Hari ini Umno mahu mengugut jika Umno tidak berkuasa, negara dimiliki orang asing?

Ada satu perkara yang sudah lama saya perhatikan, tetapi saya harap tidak dianggap sebagai perkauman. Apabila menjelang pilihan raya, pemimpin Umno akan turun menemui rakyat dan ahli-ahlinya dengan taburan wang dan janji yang muluk-muluk.

Tetapi bangsa Cina saya perhatikan mereka pandai ‘demand’. Mereka tidak mahu wang, tetapi mereka desak untuk luluskan geran dan hak milik tanah!

Orang Melayu?

Menurut cerita orang, apabila pakcik-pakcik tua Melayu kampung berurusan di pejabat tanah kadang-kadang dilayan acuh tak acuh. Tapi apabila apek tua datang, kadang-kadang layanannya tiba-tiba berbeza!

Hari ini Umno mahu mengugut jika Umno tidak berkuasa, negara dimiliki orang asing?

Berbalik kepada ustaz muda PAS yang berhujah dalam program BTN tadi, saya cukup kenal ustaz itu. Sesiapa yang mahu kenal dia, jumpa saya.... saya boleh beritahu!

No comments:

Post a Comment