Sunday, May 13, 2012

Dua gambar, dedahkan cerita sebenar

Daripada banner yang ditayangkan di mana-mana, Umno (baru) cuba mengaitkan perhimpunan ulang tahunnya baru-baru ini dengan agama. Perjuangan Umno mula dikaitkan dengan jihad bagi menarik serta menyuntik semangat orang-orang Melayu.

Ini dibuktikan juga dengan pidato oleh Tan Sri Muhyiddin Yassin yang memetika ayat-ayat Al Qur-an mengenai persiapan Rasulullah menempuh Perang Tabuk. “Bergeraklah dalam keadaan senang meski dalam keadaan ringan atau berat ke medan perang”.

Selain puluhan ribu yang hadir itu, mereka yang menonton perhimpunan raksasa itu melalui televisyen juga diharap terkesan dengan kempen itu. Bahawa Umno sedang memimpin satu pergerakan jihad.

Namun yang datang itu, semua orang tahu, diupah dan diangkut dengan janji pergi makan angin ke Kuala Lumpur. Sudah tentu tidak terfikir pun pada otak mereka untuk pergi berjihad.

Ada di antaranya pula memang jenis tidak senonoh pun. Sebab itu pelbagai aksi dipertontonkan tanpa disedari mereka diangkut ke majlis yang Umno umumkan sebagai medan jihad itu. Yang berlaku mereka berhibur dan memuaskan hati sesakan-sakannya, memenuhi jemputan makan angin percuma.

Rakan-rakan facebook ramai yang meminta Majlis Fatwa Kebangsan mengeluarkan fatwa tentang pelakuan sumbang dalam majlis anjuran Umno ini. Tetapi kita tahu, mereka tidak akan membuka mulut pun tentang itu. Kita pasti.

Yang mahu kita gambarkan kepada yang masih berlum berpihak atau berparti, sudah sejauh inilah kempen politik ini dibawa mengikut acuan pemerintah. Siapa yang berani menegur atau menegah?



3 comments:

  1. Berhati hati bila buat entry. http://milosuam.blogspot.com/2010/11/penyokong-red-warrior-yang-bangang.html?m=1

    ReplyDelete