Monday, March 29, 2010

Bermasalahnya anak anda, sebab REMAJAnya

Oleh SYED HALEEM

Setiap hari, masyarakat dan media membicarakan masalah remaja, realitinya dan terkadang mencadangkan jalan penyelesaiannya. Ada yang menjadikan remaja sebagai "costumer" mereka untuk mengaut keuntungan.

Bila istilah "zaman remaja" diguna pakai dalam masyrakat, masalah yang berlaku akan bertambah dan semakin bertambah.

Cuba kita kembali melihat apa yang di gariskan oleh Islam kepada kita.

Zaman anak-anak- belum pandai menilai baik-buruk,
Zaman akil baligh - zaman memahami dan mempelajari nilai-nilai
Zaman baligh- - zaman melaksana kerja dan bertanggung jawab..

Bila menjejaki zaman baligh, Islam menjelaskan bahawa
setiap kita bertanggung jawab penuh, atas apa yang telah kita lakukan secara sedar.
Tidak seperti apa yang kita guna pakai harini, masih ada lagi kelonggaran dan tidak mengapa bagi mereka yang melakukan jenayah sebelum 18 tahun atau 21 tahun..iaitu "zaman remajanya". Sehingga mahkamah khas direka untuk mengiyakan atau separuh terima kesalahan-kesalahan itu. Hukuman juga di"adjust" untuk fitkan "zaman lalai ini"

Zaman remaja atau "zaman adjustment"nya terlalu panjang !!,

sampai ada antara kita merasakan dirinya masih remaja walaupun dah menjejaki umur 40 tahun, jadi ada yang masih "tolerate dengan kesalahan-kesalahan kecilnya" sendiri sampai kezaman umur 40'an.

Mari kita melihat panglima perang Islam , Usaamah yang disusun oleh Rasulullah SAW, dan Muhammad Al Faatih yang menakluk Istanbul dari kerajaan ROM . Mereka ini, telah memimpin angkatan perang ummatnya dalam umur 17 dan 18 tahun sahaja !

Ini bukan dongeng !!

Cuba kita tengok anak-anak kita yang berada pada lingkungan umur tersebut !!

Disebabkan tiadanya budaya bertanggung jawab ini, maka kita sendiripun merasakan yang anak-anak kita tidak layak memimpin pasukan yang sebegitu penting (.. jikapun ada pada waktu ini).

"Zaman remaja" tidak pernah diperkenalkan oleh Islam.
Ia ialah istilah dalam budaya barat yang membiarkan

kerehatan dan hedonism
berlaku dalam masyarakat mereka.

Ciri-ciri ini bila digunapakai dalam masyrakat kita, akan melemahkan seluruh ummat Islam. Bila lemah golongan "remaja", bereti lemahlah masa depan ummat tersebut. Ummat ini tak akan bangun jika generasi "remaja"nya terus lalai dan diracuni dengan berbagai jenis hiburan.
Ummat yang lemah ''remajanya" pasti tak akan bangun dalam 10 -15 tahun lagi. Dalam 15-20 tahun seterusnya, generasi lemah inilah yang akan mula mentadbir dan memimpin negara . Dan mereka ini, akan terus "menguna dan meneruskan kesalahan-kesalahan generasi remaja" berikutnya.

Mukaddimah terbaik untuk membantu mereka ini, dan masyarakat seluruhnya, adalah dengan membuang kalimah REMAJA yang telah banyak menipu kita dengan "zaman toleransi" nya.

No comments:

Post a Comment