100 FAKTA WAJIB
SOKONG PRODUK MUSLIM & BUMIPUTERA
Oleh: ABDUL MUEIN ABADI
1. Statistik membuktikan bahawa pada 2019 penduduk
Bumiputera berjumlah seramai 20.4 juta orang, iaitu sebesar 69.3% (Rujuk:
Jabatan Perangkaan Malaysia di https://www.dosm.gov.my). Namun begitu, pendapatan purata isi rumah
Bumiputera masih rendah berbanding bukan Bumiputera, iaitu RM6,267 berbanding
RM8,213 menurut data 2016.
2. Jumlah penduduk Bumiputera hari ini jauh mengatasi
penduduk Cina di Malaysia yang hanya berjumlah 6.7 juta iaitu 22.8% (Rujuk:
Jabatan Perangkaan Malaysia di https://www.dosm.gov.my).
3. Jumlah penduduk Bumiputera juga jauh mengatasi
jumlah penduduk India di Malaysia iaitu seramai 2.03 juta yakni 6.9% (Rujuk:
Jabatan Perangkaan Malaysia di https://www.dosm.gov.my).
4. Statistik 2019 ini menunjukkan peningkatan ketara
penduduk Bumiputera iaitu daripada 20.07 juta orang pada tahun 2018 kepada 20.4
juta orang pada tahun 2019 (Rujuk: Jabatan Perangkaan Malaysia di
https://www.dosm.gov.my).
5. Pada tahun 2018 jumlah penduduk Bumiputera juga jauh
mengatasi jumlah penduduk Cina yang hanya seramai 6.69 juta iaitu 23% dan India
seramai 2 juta iaitu 6.9% (Rujuk: Jabatan Perangkaan Malaysia di
https://www.dosm.gov.my).
6. Hanya dalam tempoh tiga tahun iaitu 2017, 2018, dan
2019, jumlah dan peratusan penduduk Bumiputera di Malaysia melonjak secara
berturut-turut iaitu dari 19.78 juta orang pada 2017 (bersamaan 68.8%), kepada
20.07 juta orang pada tahun 2018 (bersamaan dengan 69.1%), dan meningkat lagi
kepada 20.4 juta orang setakat ini pada 2019 (69.3%) (Rujuk: Jabatan Perangkaan
Malaysia di https://www.dosm.gov.my).
7. Dari segi jumlah penduduk yang berusia 20 tahun dan
ke atas pula, seramai 12.5 juta orang adalah Bumiputera, berbanding hanya 6.4
juta orang bukan Bumiputera. Namun
begitu, kesemua statistik demografi ini jauh berbeza dengan realiti penguasaan
ekonomi dalam negara.
8. Jika dipecahkan kadar pendapatan purata mengikut
kaum berasaskan kepada kumpulan pendapatan T20, kaum Bumiputera mendapat jumlah
RM14,098 masih jauh dibandingkan dengan kaum Cina, RM20,534 dan kaum India
RM16,163 (Rujuk:
https://kapital.my/2018/10/antara-ketuanan-melayu-penguasaan-ekonomi/).
9. Dalam kelas M40 pula Bumiputera memiliki jumlah
pendapatan purata sebanyak RM5,953, jauh lebih rendah berbanding kaum Cina
RM8,162 dan kaum India RM6,669 (Rujuk:
https://kapital.my/2018/10/antara-ketuanan-melayu-penguasaan-ekonomi/).
10. Dalam kelas golongan B40, kaum Melayu hanyalah
memiliki RM2,666, jauh kurang berbanding kaum Cina, RM3,446 dan kaum India,
RM3,131 (Rujuk:
https://kapital.my/2018/10/antara-ketuanan-melayu-penguasaan-ekonomi/).
11. Malah kadar insiden kemiskinan mengikut kaum pada
tahun 2016 menunjukkan Bumiputera berada di tempat teratas dengan 0.5 peratus,
jauh dihadapan berbanding kaum Cina dan India yang masing-masing hanya sekadar
mencatatkan 0.1 peratus kemiskinan (Rujuk:
https://kapital.my/2018/10/antara-ketuanan-melayu-penguasaan-ekonomi/).
12. Statistik Utama Kementerian Perdagangan Dalam
Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan pada Januari 2018 juga menunjukkan golongan
Bumiputera masih ketinggalan jauh dalam pendaftaran perniagaan francais di mana
hanya 236 pendaftaran Bumiputera direkodkan berbanding sebanyak 628 perniagaan
francais oleh bukan Bumiputera (Rujuk:
https://kapital.my/2018/10/antara-ketuanan-melayu-penguasaan-ekonomi/).
13. Kawalan Bumiputera terhadap syarikat senarai awam
hanya pada kadar 7.3 peratus berbanding kaum Cina yang memiliki ekuiti 36
peratus dan kawalan yang tinggi sehingga 59 peratus (Rujuk:
https://kapital.my/2018/10/antara-ketuanan-melayu-penguasaan-ekonomi/).
14. Statistik daripada Jabatan Penilaian dan
Perkhidmatan Harta (JPPH) pada tahun 2015 menunjukkan kadar pemilikan hartanah
golongan Bumiputera hanya pada tahap 39.5%, berbanding 53.4% oleh bukan
Bumiputera (Rujuk:
https://kapital.my/2018/10/antara-ketuanan-melayu-penguasaan-ekonomi/).
15. Malah pergerakan pembelian hartanah dalam kalangan
Bumiputera berada pada kedudukan sederhana dengan kadar kira-kira satu peratus
setiap tahun sedangkan bagi JPPH, pergerakan pembelian hartanah yang baik ialah
pada kadar kira-kira tiga peratus setahun (Rujuk:
https://kapital.my/2018/10/antara-ketuanan-melayu-penguasaan-ekonomi/).
16. Bagi pemilikan komersial pula Bumiputera hanya
mampu berada pada tahap 9.8% berbanding bukan Bumiputera, 46% (Rujuk:
https://kapital.my/2018/10/antara-ketuanan-melayu-penguasaan-ekonomi/).
17. Situasi ini tidak banyak berubah sejak lebih 10
tahun lalu. Contohnya ialah pemilikan
ekuiti Melayu Bumiputera hanya sekitar 18.9% berbanding 40.6% bukan Bumiputera
(Rujuk: Utusan Malaysia 9 April 2008).
18. Pemilikan syarikat Melayu Bumiputera hanya sekitar
20.3% berbanding 75.7% bukan Bumiputera (Rujuk: Utusan Malaysia 9 April 2008).
19. Pemilikan bangunan komersial Melayu Bumiputera
hanya sekitar 11.7% berbanding 88.3% bukan Bumiputera (Rujuk: Utusan Malaysia 9
April 2008).
20. Dari segi Pekerjaan – Pengurusan Tinggi pula Melayu
Bumiputera hanya merekodkan sekitar 14% berbanding 73% Melayu bukan Bumiputera
(Rujuk: Utusan Malaysia 9 April 2008).
21. Bagi jawatan Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) pula,
Melayu Bumiputera hanya mencatatkan sekitar 20% berbanding 70.4% yang dikuasai
bukan Bumiputera (Rujuk: Utusan Malaysia 9 April 2008).
22. Bumiputera juga menduduki posisi Tahap Sosioekonomi
Terendah dengan peratusan sebesar 76% berbanding bukan Bumiputera iaitu 23.2%
(Rujuk: Utusan Malaysia 9 April 2008).
23. Kadar pengangguran yang tinggi dalam kalangan
Melayu Bumiputera iaitu sebesar 73.3% berbanding 26.7% bukan Bumiputera (Rujuk:
Utusan Malaysia 9 April 2008) juga menuntut usaha yang lebih besar untuk
menyokong barangan dan perkhidmatan Muslim dan Bumiputera dalam usaha untuk
mengurangkan kadar pengangguran yang turut disumbang oleh diskriminasi seperti
mana dapatan kajian Cent-GPS pada Mac 2019.
24. Transaksi pemilikan kediaman dalam pasaran primer
oleh Bumiputera berbanding bukan Bumiputera pada tempoh sama adalah 38.8
peratus (RM5.63 bilion), berbanding 56.7 peratus (RM8.23 bilion).
25. Bagi pemilikan komersial, peratus transaksi
Bumiputera hanya 9.8 peratus (RM21 juta) berbanding bukan Bumiputera, iaitu 46
peratus (RM1.01 bilion).
26. Menurut data pada 2009, tahap pemilikan kekayaan
(aset kewangan dan hartanah) Bumiputera paling rendah berbanding kaum lain.
27. Pada 2009, purata pendapatan isi rumah masyarakat
Cina ialah 1.38 kali ganda pendapatan Bumiputera.
28. Dari segi pemilikan kekayaan, jurang ini meluas
kepada 1.9 kali ganda.
29. Dari segi aset kewangan, masyarakat Cina memiliki
2,135 kali ganda lebih aset daripada Bumiputera.
30. Ini bermakna, median aset kewangan seorang
Bumiputera hanya RM1, berbanding RM2,135 bagi seorang Cina (data penyelidik
yang kini merupakan Penasihat Ekonomi Perdana Menteri sendiri, Dr Muhammed
Abdul Khalid).
31. Maka tidak hairanlah apabila Pengarah Eksekutif
INSKEN, Encik Norizan Sharif mengeluarkan kenyataan pada 2015: “daripada
keseluruhan syarikat di Malaysia, 27% adalah syarikat milik Bumiputera dan
90.7% syarikat ini adalah mikro. Apabila syarikat ini dibesarkan, maka
sumbangannya kepada ekonomi negara juga menjadi lebih besar”.
32. “Bumiputera mewakili 57.5% tenaga kerja Malaysia
yang berjumlah 8.35 juta orang…Data berkenaan gaji yang direkodkan oleh tenaga
kerja sektor swasta pada 2016 menunjukkan bahawa gaji purata masyarakat
Bumiputera adalah jauh lebih rendah berbanding kaum yang lain”.
33. Pakar Runding Ekonomi Majlis Perundingan Melayu
(MPM), Datuk Akbar Ali, ketika mengulas Kajian Separuh Penggal RMK11 - Tanggungjawab Bersama Dan Berkongsi
Kemakmuran dalam Sesi Pembentangan Meja Bulat MPM – Media menunjukkan jurang
pendapatan antara bumiputera dan bukan bukan bumiputera, penduduk bandar dan
luar bandar, kumpulan B40 dan kumpulan T20 dan M40 semakin melebar terutama
sejak 2009.
34. Jumlah pemilikan harta kekal dan tidak kekal
termasuk saham dan aset lain serta hartanah kalangan B40 yang majoritinya
adalah bumiputera jauh ketinggalan berbanding kaum lain.
35. Jurang ini harus ditangani segara kerana dari segi
jangka panjang, pemilikan kekayaan lebih bermakna berbanding tahap pendapatan.
36. Dalam keadaan ekonomi lemah, golongan yang hanya
bergantung kepada pendapatan akan berdepan risiko pengurangan atau hilang mata
pencarian.
37. Sebaliknya, mereka yang mempunyai tahap pemilikan
aset yang tinggi mampu mencairkan aset berkenaan untuk mempertahankan kualiti
hidup mereka sementara menunggu ekonomi pulih.
38. Dari segi kawalan sektor korporat pula, Khaidir A
Majid, bekas Pengarang Ekonomi Berita Harian menyatakan bahawa walaupun
penguasaan pemilikan ekuiti dalam syarikat senarai awam oleh Bumiputera berada
pada tahap 22 peratus pada nilai par (ASLI berkata pemilikan itu adalah
setinggi 40 peratus pada dasar nilai pasaran), namun hakikatnya kawalan
Bumiputera terhadap syarikat senarai awam hanyalah pada tahap 7.3 peratus
berbanding kaum Cina yang memiliki ekuiti 36 peratus, tetapi kawalan 59
peratus.
39. Kawalan adalah segala-galanya kerana ia menentukan
dasar syarikat dari segi pengambilan pekerja, pemilihan pembekal dan kontrakror
serta strategi pelaburan.
40. Kongres Masa Depan Bumiputera dan Negara bertemakan
‘Mendepani Cabaran Bumiputera dalam Malaysia Baharu’ pada 2018 sendiri
meluluskan 51 resolusi yang dipecahkan kepada enam bidang fokus utama iaitu
Nilai, Moral dan Etika; Pendidikan dan Modal Insan; Penciptaan dan Pemilikan
Kekayaan; Perniagaan dan Keusahawanan; Tindakan Afirmatif, dan Pembentukan Strategi/Hala
Tuju.
41. Daripada semua resolusi dicapai, 12 tertumpu dalam
bidang penciptaan dan pemilikan kekayaan, sembilan ditumpukan kepada perniagaan
dan keusahawanan.
42. Namun begitu, Bagi pakar ekonomi, Prof Dr Barjoyai
Bardai, resolusi dicapai agak mengecewakan kerana fokusnya lebih tertumpu
kepada perusahaan kecil dan sederhana (PKS) Bumiputera, berbanding usahawan
mikro.
43. Beliau menjelaskan hampir 95 peratus daripada
peniaga di negara ini atau 85 peratus peniaga Bumiputera terbabit dalam perniagaan
mikro.
44. Negara memerlukan strategi lebih drastik untuk
membantu usahawan mikro dan kumpulan berpendapatan rendah (B40), kerana yang
perlu ialah strategi pengagihan, bukan strategi pembangunan seperti sebelum
ini.
45. Barjoyai berkata, untuk mengeluarkan kumpulan
berpendapatan rendah daripada kancah kemiskinan ialah dengan cara memastikan
sumber modal, kepakaran dan peluang perniagaan disediakan kepada mereka.
46. Sejarah membuktikan perkembangan ekonomi dan
kemakmuran masyarakat Melayu cukup penting, kerana Bumiputera tidak harus
menjadi lambang kemiskinan seperti berlaku pada 1960-an.
47. Ketidakseimbangan ekonomi di antara kaum dan
perbezaan kelas yang besar, mencetuskan kebimbangan terhadap masa depan orang
Melayu ketika itu - perkara ini membawa kepada masalah yang boleh menjejaskan
kemakmuran dan keharmonian negara, seperti yang berlaku dalam peristiwa 13 Mei
1969.
48. Sekarang ini, pemilikan Bumiputera dalam kekayaan
negara adalah 23.5 peratus. Angka ini tidak banyak berganjak sejak tahun 1985.
49. Ini bermakna masih terdapat pengumpulan kekayaan
oleh Bumiputera, tetapi hanya pada kadar peningkatan yang hanya mengekalkan
kedudukannya pada tahap 23.5 peratus, selari dengan kadar perkembangan 'pie'
ekonomi negara, tidak lebih daripada itu.
50. Jika Bumiputera mahu mencapai sasaran 30 peratus,
kadar pengumpulan aset terpaksa lebih tinggi daripada kadar perkembangan
ekonomi secara keseluruhannya.
51. Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah sendiri pernah
mengaplikasikan satu teori dari kes luar negara: Di Amerika Syarikat, terdapat
suatu teori - the escape velocity theory. Teori berdasarkan fizik ini
menyatakan kadar pertumbuhan sesebuah ekonomi perlu meningkat kepada suatu
tahap yang cukup tinggi untuk keluar daripada situasi kegawatan ekonomi. Teori
ini boleh diguna pakai untuk menghuraikan kaedah peningkatan kadar pengumpulan
aset Bumiputera yang mana kegiatan ekonomi Bumiputera perlu membina suatu
momentum sehinggakan momentum itu menjana suatu kadar perkembangan ekonomi
Bumiputera yang cergas dan cerdas.
52. Secara mikronya, kita boleh mengambil contoh sebuah
perniagaan yang berkembang yang mana selepas perniagaan ini mencapai suatu
kadar jualan yang cukup tinggi – hasil kempen utamakan barang dan perkhidmatan
Muslim & Bumiputera, dengan kejayaannya menambat hati dan kepercayaan
pengguna, maka jumlah jualan tahunannya akan meningkat secara lestari untuk
tahun-tahun selanjutnya.
53. Maka seperti mana menurut Datuk Seri Ahmad Husni
Hanadzlah, untuk Bumiputera menjangkau pemilikan 30 peratus kekayaan negara pada
tahun 2020, dengan mengambil pemilikan sekarang sebanyak 23.5 peratus dan kadar
ekonomi negara berkembang lima peratus setiap tahun, Bumiputera perlu
meningkatkan kadar perkembangan pemilikan aset 1.9 kali ganda kadar
perkembangan ekonomi atau peningkatan sebanyak 9.4 peratus setiap tahun. Inilah
satu-satunya cara Bumiputera dapat mengecapi sasaran yang kita tetapkan 44
tahun dahulu. Inilah escape velocity kita.
54. Namun begitu, peratusan kekayaan Bumiputera hanya
meningkat daripada 19 peratus dari tahun 1985 kepada 23.5 peratus sekarang.
55. Dalam ekonomi berpendapatan tinggi, perniagaan
industri perkhidmatan memainkan peranan penting dalam pembentukan keluaran
negara kasar, yang mana industri seperti kewangan dan industri sokongannya
boleh menjadi antara sumber utama pendapatan negara.
56. Malah, menjelang 2020, penyertaan Bumiputera dalam
kategori pekerjaan berkemahiran tinggi disasarkan sekurang-kurangnya 60 peratus
oleh Unit Perancang Ekonomi sendiri di bawah RMK-11.
57. Rancangan Malaysia Kesebelas (RMK11) sendiri
menggariskan lima strategi bagi memperkukuh peluang Komuniti Ekonomi Bumiputera
(KEB) dalam meningkatkan pemilikan kekayaan, termasuk memperkasa modal insan
dan memperluas syer pemilikan kekayaan Bumiputera.
58. Strategi pertama bagi memperkasa modal insan
Bumiputera, latihan kemahiran tinggi dan program profesional bertauliah seperti
Program Peneraju Skil di bawah Yayasan Peneraju Pendidikan Bumiputera.
59. Strategi kedua bagi meningkatkan penguasaan efektif
Bumiputera dan mengekalkan pemilikan korporat, strategi pelaburan untuk
menambah baik pemilikan ekuiti akan diperluas.
Ini akan juga melalui peningkatan pelupusan aset dan aktiviti bukan
teras syarikat berkaitan kerajaan dan syarikat pelaburan berkaitan kerajaan
kepada usahawan Bumiputera, serta memperkenal mekanisme pembiayaan baharu bagi
aset kewangan.
60. Strategi ketiga, memperluas syer pemilikan kekayaan
Bumiputera dengan memperkukuh program berasaskan institusi bagi pemilikan aset
serta memperkenal mekanisme pembiayaan baharu bagi aset bukan kewangan.
61. Strategi keempat antara lain akan memperkasa KEB
dengan mengurangkan pembiayaan dalam industri bernilai tambah rendah dan tidak
strategik, mempergiat program pembiayaan usahawan dan mempertingkat program
bersepadu kepada perusahaan Bumiputera.
62. Strategi terakhir ialah mengukuh keberkesanan
penyampaian program berorientasikan Bumiputera dengan mewujudkan pangkalan data
bersepadu yang mengandungi maklumat status sosioekonomi Bumiputera dan
mempermudah prosedur kerajaan bagi mengurangkan kos menjalankan perniagaan.
63. Kempen utamakan perkhidmatan Muslim &
Bumiputera profesional tentulah menampung keperluan kesemua strategi RMK11
ini. Namun begitu, ia direncatkan oleh
beberapa kelemahan kerajaan Pakatan sendiri yang sudahlah menyelewengkan kempen
‘Buy Muslim & Bumiputera First’ (BMBF) sebagai ‘boikot’, tetapi lebih
membimbangkan lagi turut melaksanakan beberapa tindakan yang regresif dan
destruktif untuk mencapai matlamat Komuniti Ekonomi Bumiputera di bawah RMK-11 ini.
64. Antara tindakan yang regresif dan destruktif
kerajaan Pakatan ialah Sistem perolehan kerajaan Pakatan kini tidak lagi mesra
Bumiputera. Laporan dan maklum balas Majlis Tindakan Ekonomi Melayu (MTEM)
menunjukkan bukan sahaja jumlah kontrak makin berkurang malah kerajaan
mengeluarkan tender-tender yang terlalu besar nilainya kepada kontraktor
Bumiputera. Ini hanya akan menggalakkan amalan Ali Baba kerana syarikat
Bumiputera yang layak tidak dapat menyediakan modal dan ini membuka ruang
kepada mereka yang tidak bertanggungjawab untuk menggunakan status Bumiputera
mereka untuk menjual kontrak kerajaan. Pelbagai pihak telah bersuara namun
masih tiada tindakan sehingga kini. Pihak Kementerian Kewangan perlu bertindak
segera agar persepsi bahawa masyarakat ekonomi Bumiputera terancam dengan
pentadbiran Pakatan Harapan dapat ditepis. MTEM sendiri telah menerima maklum
balas daripada persatuan kontraktor Bumiputera yang mengesahkan rungutan ini.
Anehnya Kementerian Kewangan seperti tidak peduli tentang maklum balas ini
(Rujuk: https://www.malaysiakini.com/news/478860).
65. Lambakan pekerja asing masih gagal ditangani dengan
baik oleh kerajaan PH. Kegagalan ini bukan sahaja mengancam perusahaan mikro
Bumiputera, bahkan akan melambatkan perjalanan Malaysia mencapai status negara
maju kerana industri-industri di Malaysia tiada insentif untuk meningkatkan
teknologi dan produktiviti mereka (Rujuk:
https://www.malaysiakini.com/news/478860).
66. Wawasan dan rancangan kerajaan untuk memperkasakan
ekonomi Bumiputera masih kurang jelas dan ini menyebabkan kaum Bumiputera
mempersoal kesungguhan kerajaan PH untuk menjaga kepentingan mereka. Apa khabar
Teraju, Ekuinas, MARA dan agensi-agensi serta program pemerkasaan Bumiputra
yang lain? Sudah tentu kita harapkan strategi yang lebih hebat dan berkesan
daripada yang lepas. Kita masih menunggu pelan tindakan daripada Kementerian
Hal Ehwal Ekonomi yang akan merancakkan ekonomi negara (Rujuk:
https://www.malaysiakini.com/news/478860).
67. Kementerian Pertanian pula disifatkan sebagai
“cukup mengecewakan dengan sikap syok sendiri dan terlalu terpengaruh dengan
lobi kapitalis”. Bukan sahaja tuntutan Badan Bertindak Selamatkan Industri Padi
Dan Beras (Padi Rescue) yang tersenarai dalam Manifesto PH tidak dilayan
sewajarnya, Halatuju Kementerian Pertanian 2019 - 2020 pula terlalu menekankan
konsep 'economic of scale', 'bigger is better' dan 'private driven industri'
yang pasti akan meminggirkan majoriti petani di Malaysia dan digantikan dengan
kemasukan syarikat - syarikat berkepentingan. Dengan pelbagai masalah yang
dihadapi majoriti petani dan nelayan, rancangan pengenalan Rang Undang-undang
Benih dan pengiktirafan kepada Konvensyen UPOV 91 yang akan menafikan amalan
turun termurun dan hak petani terhadap benih akan meminggirkan lagi majoriti
petani dan menjejaskan agrobiodiversiti tanaman
(https://www.malaysiakini.com/news/478860).
68. Pendapatan per kapita pada tahun 2014 bagi
Bumiputera hanya sebanyak 21.7 peratus (RM16,066 setahun) berbanding pendapatan
bagi bukan-Bumiputera (RM74,067 setahun).
69. Bumiputera hanya memiliki 26.1 peratus daripada
aset perumahan di Malaysia manakala bukan Bumiputera sebanyak 63.3 peratus
sedangkan bilangan penduduk Bumiputera hampir 3 kali ganda berbanding
bukan-Bumiputera.
70. Sumbangan kepada ekonomi oleh SME Bumiputera hanya
12 peratus daripada jumlah KDNK Malaysia.
71. Pemohon kerja Bumiputera masih menghadapi
diskriminasi pekerjaan di sektor swasta. Sebagai contoh, keperluan untuk
bertutur bahasa Mandarin sebenarnya hanya alasan untuk menawarkan pekerjaan
kepada kaum Cina sahaja.
72. Walaupun Cina cuma 24 peratus daripada jumlah 30
juta penduduk Malaysia pada tahun 2012, mereka menguasai kerjaya profesional.
Kini, lebih ramai akauntan dan arkitek Cina daripada Melayu, manakala 70
peratus CEO syarikat di Malaysia pada tahun 2005 adalah Cina.
73. Kajian Penasihat Ekonomi Perdana Menteri, Dr
Muhammed menunjukkan pemilikan ekuiti korporat kaum Cina meningkat dalam tempoh
DEB, iaitu daripada 23 peratus (1970) kepada 44 peratus (2006).
74. Kajian Penasihat Ekonomi Perdana Menteri juga
menunjukkan bahawa kaum Cina menguasai 70 peratus aset komersial, termasuk
kilang dan bangunan perniagaan negara ini dan 59 peratus syarikat di Bursa
Malaysia.
75. Hasil kajian beliau sekali gus menepis dengan hujah
dan dakwaan bahawa pertumbuhan ekonomi Cina disekat kerajaan dan bahawa DEB
bersifat diskriminasi atau hanya menguntungkan Bumiputera. Beliau membuktikan
dasar membasmi kemiskinan yang dilaksanakan kerajaan dimanfaat semua kaum,
malah penurunan kadar kemiskinan adalah paling ketara dalam kalangan orang
Cina; daripada 26 peratus (1970) kepada 5.4 peratus (1990). Kadar kemiskinan
Cina hari ini cuma 0.3 peratus berbanding India (1.8 peratus) dan Melayu (dua
peratus).
76. RMK-11 turut menyasarkan pencapaian
sekurang-kurangnya 11% pertumbuhan tahunan pemilikan ekuiti korporat
Bumiputera.
77. Namun begitu, statistik menunjukkan Bumiputera
masih jauh tercicir dalam sektor keusahawanan. 8 Julai 2019, Timbalan Menteri Pembangunan
Usahawan, Dr Hatta Ramli (PAN) dalam sidang Dewan Rakyat menyatakan, daripada
kira-kira 1 juta syarikat, hanya 40 peratus dimiliki Bumiputera. Menurutnya, ia disebabkan sikap terlalu
bergantung pada bantuan kerajaan (https://www.utusan.com.my/bisnes/ekonomi/hanya-40-peratus-syarikat-dimiliki-usahawan-melayu-dan-bumiputera-1.932497).
Hakikatnya, Kempen Dahulukan Produk Muslim Bumiputera yang digemakan kini mampu
membantu meningkatkan kemandirian usahawan bumiputera daripada bantuan
kerajaan.
78. Malah, apabila Menteri Pembangunan Usahawan,
Redzuan Yusof (PPBM) menyatakan penglibatan usahawan Bumiputera PKS hanya lapan
peratus daripada keseluruhan perolehan tahunan RM45 bilion melalui sektor
tersebut, ia sesuatu yang merugikan Bumiputera, meskipun komposisi populasinya
adalah yang teramai
(http://www.kosmo.com.my/niaga/bumiputera-hanya-sumbang-8-peratus-kdnk-1.840719). Sekali lagi, Kempen Dahulukan Produk Muslim
Bumiputera (BMBF) mampu menjadi antara penyelesaian kepada isu ini.
79. Kempen Utamakan barang dan perkhidmatan Muslim dan
Bumiputera ini juga wajib disokong akibat kegagalan kerajaan Pakatan sendiri
untuk mengenakan cukai ke atas ‘modal’ yang dimiliki golongan ‘super rich’ di
negara ini.
80. Kekayaan golongan ‘super rich’ yang pernah diistilahkan
oleh Penasihat Ekonomi Perdana Menteri sebelum beliau dilantik ke posisi
tersebut dahulu sebagai ‘birth lottery’ ini tidak dikenakan cukai meski pun
kini hampir 70% daripada golongan ini mewarisi kekayaan ‘modal’ yang bukannya
baru dicipta daripada titik peluh mereka sendiri.
81. Kegagalan kerajaan Pakatan mengenakan ‘capital gain
tax’ kepada golongan ‘super rich’ ini (meskipun kuat dipromosi oleh Penasihat
Ekonomi Perdana Menteri sebelum PRU-14) memerlukan Bumiputera untuk berusaha
mengambil inisiatif sendiri bagi merapatkan jurang melalui kempen utamakan
produk dan perkhidmatan Muslim dan Bumiputera ini.
82. Kegagalan LHDN dan Kementerian Kewangan untuk
menunjukkan iltizam pemantau skema "tax avoidance" yang mirip
"tax evasion" yang menjadi mekanisme golongan ‘super rich’ melarikan
diri dari membayar cukai juga memaksa warga Bumiputera untuk memberi keutamaan
kepada produk Muslim dan Bumiputera sendiri yang jelas majoritinya tidak
tergolong dalam kumpulan yang menggubal wang ke luar negara.
83. ‘Tiga daripada empat’ kaum Bumiputera yang menabung
dalam Amanah Saham Bumiputera hanya mempunyai simpanan kurang daripada RM600
sahaja (Rujuk: ‘Antara Dua Darjat’, Muhammed Abdul Khalid).
84. Pusat Pentadbiran dan Pengajian Politik (Cent-GPS)
jelas pernah membentangkan kajian pada Mac 2019 yang menunjukkan orang Cina
lebih mudah mendapat temuduga di sektor swasta, berbanding orang Melayu dan
India.
85. Kajian itu juga menunjukkan wanita tidak bertudung
lebih mudah dipanggil temuduga daripada mereka yang bertudung.
86. Menurut Pengarah Cent-GPS Zaidel Baharuddin, kajian
itu dibuat dengan menghantar resume menggunakan tujuh nama - tiga Melayu, dua
Cina dan dua India - dengan kelayakan yang sama. Setiap nama menghantar 547
resume kepada syarikat yang menawarkan pekerjaan kepada pemegang ijazah. Daripada tujuh calon itu, dua calon Cina
menerima paling banyak panggilan temu duga, masing-masing 240 dan 179
panggilan.
87. Dapatan kajian Cent-GPS tentang diskriminasi kepada
golongan Bumiputera yang tidak berbahasa Mandarin (dan juga yang bertudung)
menunjukkan bahawa kempen mengutamakan produk Muslim dan Bumiputera mampu
menjadi ‘game-changer’ berskala sistemik dalam jangka masa sederhana dan jangka
panjang.
88. Malah sebanyak RM674.4 bilion daripada RM1.1
trilion yang disediakan kerajaan untuk Industri Kecil dan Sederhana (IKS) telah
dibelanjakan untuk IKS Bumiputera tetapi IKS Bumiputera hanya mampu menyumbang
kurang daripada 9 peratus terhadap Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK).
89. Dari perspektif sejarah Islam, Pensyarah Kanan
Universiti Sains Islam Malaysia (USIM) menghujahkan bagaimana Nabi Muhammad
S.A.W. berusaha membangunkan ekonomi Muslim di Madinah, hinggakan disabotaj
oleh Kaab Bin Asyraf, seorang pembesar Yahudi yang merobohkan khemah perniagaan
yang telah dibangunkan. Sebagai reaksi balas, Rasulullah menegaskan: “Baiklah,
kita akan bina pasar yang lebih dimarahi (yang lebih dibimbangi oleh Yahudi)
daripada ini!” (al-Samhudi, Wafa al-Wafa’, 2/257). Menurut riwayat Ibn Syabah,
Rasulullah sendiri yang menyumbang ke arah pembangunan pusat perdagangan
Muslim. Kata beliau: “Sesungguhnya Rasulullah sendiri menyumbang (melaburkan
wang kepada pembangunan) pasar-pasar perdagangan kaum Muslim.” (al-Samhudi,
Wafa al-Wafa’, 2/257) (Rujuk:
https://www.facebook.com/DrAhmadSanusi/posts/953508864986240).
90. Dari sudut sejarah Alam Melayu pula, Hasanuddin
Yusof dari Maktab Penyelidikan Tamadun Alam Melayu dan Islam jelas menghujahkan
bahawa usaha membantu perniagaan sesama umat Islam telah lama berlangsung di
era kerajaan Islam silam yang dilanjutkan ke Alam Melayu. Antaranya adalah seperti di era Sayyidina
Umar dan Salahuddin al-Ayyubi serta usaha para ulama Tanah Melayu menjelang
kemerdekaan yang menubuhkan ‘Pusat Perekonomian Melayu Se-Malaya (PEPERMAS)’ di
samping Syeikh Abu Bakar al-Baqir yang menubuhkan Persatuan Al-Ehya Al-Syarif
di mana persatuan ini berjaya menjalankan tiga jenis projek perniagaan iaitu
kilang padi, stesen pam minyak dan stesen jana kuasa elektrik (Rujuk:
https://www.facebook.com/hasan.yusof.5/posts/10212021146602676).
91. Dalam konteks Malaysia hari ini, cukup jelas bahawa
pihak yang majoriti tetapi inferior dari segi pemilikan ekonomi ialah
Melayu-Islam dan Bumiputera manakala golongan bukan Melayu pula lebih
dominan.
92. Melayu-Islam dan Bumiputera hari ini bolehlah
diibaratkan seperti mana aktor ‘negara pinggir’ (periphery states) dalam skema
Teori Sistem Dunia Immanuel Wallerstein yang sedang berusaha untuk mendaki
hierarki penguasaan ekonomi dalam negara melalui kempen ‘Utamakan membeli
barangan Muslim & Bumiputera’.
93. Hakikatnya, usaha ‘mendaki’ ini sememangnya
memerlukan modal yang besar dan suntikan dana daripada kerajaan sahaja tidak
mencukupi.
94. Malah, pada sisi yang lain, kempen ini sepadan
dengan usaha kerajaan untuk membangunkan ekonomi Bumiputera melalui badan
seperti Unit Peneraju Agenda Bumiputera (TERAJU).
95. Tiada apa yang salahnya dengan kempen mengutamakan
barangan dan perkhidmatan Bumiputera dan Melayu-Islam ini kerana ia bukanlah
kempen ‘boikot’ seperti mana yang sengaja disalahertikan – bahkan menepati pula
keperluan merapatkan jurang sosioekonomi pada hari ini. Hal ini boleh disahkan oleh Presiden The
Patriots iaitu Mohamad Jamalee yang memulakan kempen ‘Buy Muslim Bumiputera
First’ melalui sebuah inisiatif nama Gerakan Ekonomi yang kemudiannya disambut
oleh NGO besar lain seperti Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) dan
UMMAH. Inisiatif ini jelas sebagai usaha
Sekretariat Daulat 812 susulan Himpunan 812 Disember 2018 yang lalu (Rujuk https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=323293731846780&id=100024984679403).
96. Hakikatnya di Malaysia, tindakan afirmatif
dilaksanakan melalui Dasar Ekonomi Baru (DEB) mulai 1970 bagi menangani
ketidakseimbangan ekonomi dan ketidaksetaraan kekayaan antara etnik melalui
agihan semula ekuiti dengan matlamat 30% dimiliki Bumiputra dan 40% dimiliki
bukan Bumiputra. Namun begitu, setelah
kira-kira 40 tahun perlaksanaan DEB, matlamat agihan ekuiti masih gagal
dicapai.
97. Adanya kajian akademik yang jelas menunjukkan
bahawa “Negara memerlukan bukan sahaja kadar pertumbuhan ekonomi yang tinggi
tetapi pada masa yang sama perlu memastikan wujudnya keadilan sosial, berkongsi
peningkatan pendapatan yang saksama serta meningkatkan peluang pekerjaan. Ini
bertepatan dengan pandangan Abdul Rahman Embong (2003) di mana pembangunan
harus bersifat holistik dan menyeluruh agar hasil pembangunan dapat dinikmati
bersama dengan setara di kalangan masyarakat dan Kerajaan berperanan
melaksanakan pembangunan dan agihan yang saksama dan adil” (Muhammad Najit
Sukemi, Madeline Berma Shamsul Amri Baharuddin Faridah Shahdan 2018).
98. Kajian tersebut seterusnya menekankan bahawa
“Kejayaan agihan kekayaan ini penting sebagai satu matlamat penyusunan semula
masyarakat bagi mewujudkan keseimbangan ekonomi antara etnik, mengurangkan
jurang ketidakseimbangan ekonomi dan sosial antara kumpulan etnik sekali gus
serta menghapuskan pengenalan kaum mengikut fungsi ekonomi” (Muhammad Najit
Sukemi, Madeline Berma Shamsul Amri Baharuddin Faridah Shahdan 2018).
99. Maka dalam keadaan kerajaan perlu mengejar tempoh
singkat Rancangan Malaysia Ke-11 (RMK11) yang hanya berbaki tidak lama sahaja
lagi dengan merapatkan jurang pendapatan antara kaum yang semakin melebar di
negara ini. Kempen Dahulukan Produk
Muslim Bumiputera jelas tidak sepatutnya dimusuhi, sebaliknya wajib disokong
dengan sekuat-kuatnya oleh seluruh ahli politik kerajaan.
100. Jelas, kempen Utamakan Barangan dan Perkhidmatan
Muslim & Bumiputera (BMBF) ini wajib disokong atas dasar keselariannya
dengan objektif kerajaan sendiri, membangunkan kemandirian umat Islam dan
Bumiputera, keadilan kepada penduduk majoriti dalam negara ini yang sejak
sekian lama menjadi mangsa ketidaksaksamaan dan diskriminasi ekonomi ‘sistemik
dan sistematik’, melonjakkan ekosistem zakat yang terhasil dari peningkatan
harta umat Islam di samping potensi wakaf, dan juga seterusnya meluaskan
empayar perniagaan Muslim & Bumiputera di pentas antarabangsa melalui
prinsip ‘the escape velocity theory’ yang dinyatakan di atas: peningkatan kadar
pengumpulan aset Bumiputera yang berjaya membina momentum hinggakan momentum
itu menjana suatu kadar perkembangan ekonomi Bumiputera yang jauh lebih cergas
dan cerdas.
Penulis ialah
Pensyarah Program Sains Politik Universiti Kebangsaan
Malaysia (UKM)
No comments:
Post a Comment