Saturday, September 1, 2012

Sekarang siapa haramjadah?

Ketika Pakatan, ANAK dan aktivis-aktivis peneroka mendedahkan bahawa 800 unit saham yang diberi kepada peneroka adalah hutang melalui bank-bank tertentu, mereka dimarah dan dicerca semahunya. Kumpulan-kumpulan peneroka pro-Umno ataupun yang memang pengampu kerana berkepentingan membuat demonstrasi di sana sini serta menghalang pihak tersebut memberi penerangan kepada umum.

Laporan polis juga di buat seluruh negara bagi menggambarkan pejuang-pejuang nasib warga Felda itu pengkhianat. Cercaan demi cercaan dihamburkan bagi melemahkan semangat mereka.

Kemuncaknya ialah apabila Najib Tun Razak sendiri ketika mengumumkan "durian runtuh" di Jengka, menggelarkan pejuang warga Felda itu sebagai HARAMJADAH. Satu gelaran yang paling kasar, biadab dan tidak bertamadun pernah diluahkan oleh seorang Perdana Menteri terhadap rakyatnya, warga Felda.

Tidak cukup begitu, ketika para peneroka tersebut mengambil wang hak mereka sendiri yang diumumkan Najib sebagai "durian runtuh", media pro-Umno terus mengaibkan mereka seolah-olah "keselak" atau kemaruk sangat dengan wang yang diagihkan Felda itu.

Najib sendiri ketika berceramah di Pekan, menghina mereka dengan gelaran "muka tak malu".

Namun sebuah akhbar harian kelmarin menyiarkan kenyataan Ahmad Maslan bahawa saham sebanyak 800 unit itu sebenarnya hutang, bukan percuma. Cuma bezanya peneroka tak perlu bayar, Felda sendiri yang membayar melalui peruntukan RM360 juta. Dan seperti biasa, wang tersebut bukannya datang dari poket Najib atau Ahmad Maslan, tetapi wang milik peneroka di Felda juga.

Ahmad Maslan turut membenarkan, pemilikan saham 215,000 peneroka seluruh negara hanya berjumlah 2.5 peratus secara keseluruhan. Itulah juga yang pernah diberi amaran oleh PR dan ANAK.

Senang cakap, semua khabar yang dibawa baik oleh PR, ANAK mahupun aktivis Felda, semuanya betul. Bahkan amaran risiko harga saham turun naik, memang tepat. Lihatlah saham FGVH terus merudum. Tidak sebagaimana janji pemimpin Umno bahawa jika saham Felda disenarai, peneroka-peneroka akan menjadi kaya raya, dapat durian runtuh dan akan mengalami perubahan besar dalam kehidupan selepas 50 tahun!

Akhirnya semuanya temberang.

Yang betulnya hanyalah amaran PR tadi.

Sekarang siapa yang layak digelar haramjadah?


No comments:

Post a Comment