Saturday, December 18, 2010

Konvensyen Pakatan 2 akan perkukuh deklarasi Shah Alam

TEMERLOH: Konvensyen kedua Pakatan Rakyat di Pulau Pinang Ahad ini akan memperteguhkan kembali komitmen yang dipersetujui bersama antara tiga parti pada konvensyen pertama di Shah Alam tahun lalu.

Naib Presiden PAS Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata, pada konvensyen kali ini juga dijangka akan membongkar semua krisis yang sedang dihadapi negara pada masa ini dan pada masa yang sama Pakatan akan memberi tawaran penyelesaiannya kepada rakyat.

“Konvensyen Pakatan kali ini akan memperteguhkan dasar yang kita sepakati bersama pada konvensyen dulu iaitu komited mempertahankan kedudukan agama Islam sebagai agama rasmi Persekutuan dan melindungi kebebasan beragama untuk masyarakat bukan Islam, memperkasakan hak keistimewaan orang Melayu menurut perlembagaan, martabatkan bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi serta mempertahankan hak raja-raja Melayu.

“Pada kita perbahasan ini penting kerana mutakhir ini pemimpin Umno acap kali mempermainkan istilah ketuanan Melayu, walhal hanya mementingkan kemewahan kepada sekelompok elit dalam Umno. Realitinya orang Melayu makin terhimpit dan Tanah Rizab Melayu yang dijamin oleh Artikel 67 dalam Perlembagaan Malaysia sudah tergadai hampir separuh di tangan Umno.

“Rakyat yang selama ini hanya disuapkan cerita-cerita propaganda melalui media arus perdana perlu didedahkan dengan hakikat sebenar ini ,” katanya dalam sidang media di pejabatnya di sini semalam.

Tuan Ibrahim berkata, konvensyen Pakatan juga akan membongkar segala penyelewengan dan krisis yang berlaku dalam negara dari dulu hingga sekarang serta punca-punca gejala tersebut.

“Ini juga penting didedahkan kerana rakyat bawahan berada pada paras kritikal sekarang akibat melambungnya kos kehidupan yang terhasil daripada penyelewengan, kebocoran, rasuah dan sistem pentadbiran yang tidak cekap.

“Di sana nanti kita akan mempersiapkan tawaran kita kepada rakyat kerana kita menganggap konvensyen kali ini adalah konvensyen bagi menghadapi pilihan raya umum ke 13,” ujarnya.

Mengenai ucapan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak di Puterajaya Ahad lalu bahawa Felda tidak bankrap sebagaimana didakwa sesetengah pihak malah berkata aset Felda benilai RM4.3 bilion, Tuan Ibrahim berkata rakyat bukan mahu tengok angka tetapi realiti kehidupan.

Tuan Ibrahim yang juga Pesuruhjaya PAS Pahang berkata, apa gunanya Najib menunjukkan angka duit yang besar sedangkan kehidupan rakyat semakin susah dengan kenaikan harga barang dan masalah peneroka-peneroka Felda berlambak belum diselesaikan.

“Kita boleh dengar keluhan peneroka di mana-mana bahawa mereka ditipu gred sawit ketika menjual hasil ke kilang Felda. Felda belum mengembalikan sepenuhnya wang tanam semula kepada peneroka tanam sendiri dan banyak lagi masalah kegagalan Felda menyediakan tempat mencari makan generasi kedua.

“Jadi apa gunanya Najib mengisytiharkan wang Felda sedang pada hakikatnya peneroka terus menerus tertindas?,” soal Tuan Ibrahim.




No comments:

Post a Comment