Saturday, December 4, 2010

Kerajaan Umno/BN tipu rakyat!

Ketika menaikkan harga minyak pada 15 Julai lalu, seorang menteri mewakili kerajaan Umno/BN berkata bahawa “... tiada lagi kenaikan minyak tahun ini.”

Namun belum sempat pun menghabiskan sisa-sisa tahun ini, harga petrol RON95, diesel, Petroleum Gas Cecair (LPG) dan gula naik mulai hari ini. Alasannya tentulah banyak, antaranya keputusan kerajaan menyelaraskan kadar subsidi.

Petrol RON95, dinaikkan 5 sen menjadikan RM1.90 seliter. Dua hari lalu, petrol RON 97 naik sebanyak 15 sen kepada RM2.30 seliter. Kenaikan itu berikutan perubahan harga pasaran yang diapungkan sejak Julai lalu.

Harga diesel turut naik 5 sen menjadikannya RM1.80 seliter manakala gas LPG juga naik 5 sen menjadikan harganya RM1.90 sekilogram.

Harga gula pula naik 20 sen menjadikan harganya RM2.10 sekilogram. Bagi gula, ini merupakan kenaikan kali ketiga untuk tahun ini sahaja. pasa 1 Januari gula dinaikkan 20 sen dan dinaikkan 20 sen lagi kemudiannya pada 15 Julai. Ini bermakna, pada tahun ini harga gula melonjak sebanyak 60 sen.

Lebih malang lagi, tiada jaminan barangan asas keperluan pengguna ini tidak dinaikkan lagi pada bila-bila masa kerana dasar kerajaan ialah memotong subsidi rakyat, bukan subsidi kroni.

Apa yang digagal dilihat oleh pihak kerajaan Umno/BN ialah kenaikan barangan tersebut tidak terhenti setakat itu sahaja melainkan selepas ini semua barangan akan melambung tingg kerana barangan yang naik adalah kos asas kepada semua barangan. Dan perkara ini sudah berulang-kali terjadi iaitu setiap kali apabila berlaku kenaikan harga minyak.

Maka tinggallah rakyat dalam keadaan terus menerus kesusahan menanggung beban kehidupan yang tinggi, hasil daripada dasar yang dikenakan oleh pemerintah sendiri.

Umum melihat, kerajaan Umno/BN lebih berminat menjalankan urusan harian rakyat dengan khidmat nasihar PEMANDU, daripada merujuk dan berbincang terlebih dahulu dengan rakyat. Ini memperlihatkan betapa rakyat tidak punyai nilai apa-apa di sisi pemimpin Umno.

Akhirnya, dapat dilihat sesiapapun layak memerintah jika sebarang kesukaran dihadapi kerajaan seperti ini, rakyat terlebih dahulu akan ‘dokorbankan’. Kenapa tidak ada sebarang pertimbangan lain selain daripada menyusahkan rakyat?

Kepada rakyat jelata, jika kenaikan ini tidak menjadikan mereka bangun memberontak dalam erti kata memprotes, maka ertinya anda semua terus merasa nikmat dan redha dalam kebodohan kerana membiarkan urat merih masing-masing terus dicekik!




No comments:

Post a Comment