Friday, June 25, 2010

Dituduh ‘pengganas’, Dr Asri tak jadi masuk Umno

Itulah Tuhan Yang Maha Kaya. Jika tidak dituduh pengganas oleh agensi kerajaan Barisan Nasional (BN), bekas mufti Perlis Dr Mohd Asri Zainul Abidin, mungkin menyertai Umno hari ini.

Malaysian Insider memetik sumber yang rapat dengan Dr Asri, mengesahkan bahawa bekas pensyarah USM itu telah mengubah fikiran dua hari lalu untuk tidak menyertai parti pimpinan Najib itu kerana kecewa dengan tuduhan fahaman Wahabi dan kaitan dengan rangkaian pengganas Jemaah Islamiah (JI).

“Mengambil kira laporan dan dakwaan bahawa Dr Asri mengamalkan fahaman wahabi dan ada kaitan dengan kumpulan JI, beliau memutuskan bukan masanya untuk menyertai Umno... beliau agak kecewa dengan apa yang berlaku sejak awal minggu ini,” kata rakan Asri ketika dihubungi.

Bagaimanapun sumber itu menambah, perbincangan antara Asri dengan kepimpinan Umno akan diteruskan.

Cerita Asri masuk Umno ini pada asalnya didedahkan oleh Umno Online dengan menyebut beliau bersama kira-kira 50 lagi yang terdiri daripada cendekiawan agama dan ulama muda yang akan menganggotai Umno Cawangan Dataran Merdeka yang terletak dalam Bahagian Bukit Bintang, Kuala Lumpur.

Perkara tersebut kemudiannya disahkan oleh Setiausaha Kerja Umno Pusat, Datuk Ab Rauf Yusoh. Menurut perancangan, kumpulan ulamak muda itu akan menyerahkan borang keahlian menyertai parti itu selepas mesyuarat Majlis Tertinggi Umno di Menara Dato’ Onn di sini hari ini dan akan dipancarkan secara lintas langsung melalui media elektronik ke seluruk pelosok tanah air.

Tindakan tersebut dikaitkan dengan usaha Umno/BN pada masa ini untuk mengangkat imej parti itu menjelang PRU ke 13 akan datang. ‘Penjenamaan semula’ Umno/BN bagi membersihkan semula ‘arang yang terconteng’ di wajah parti tersebut selepas mengalami banyak kekalahan selepas PRU 12, pada 2008 yang lalu.

Ketika dimalukan itu Umno/BN diterajui Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi dan kini Najib mahu menebusnya kembali sebagai pemimpin baru.

Sementara itu, ramai yang berpendapat jika kemasukan Dr Asri itu menjadi kenyataan, ia merupakan ‘Anwar baru’ kepada Umno. Semasa kemasukan Datuk Seri Anwar Ibrahim ke dalam Umno (dengan alasan untuk mencuci dari dalam) pimpinan (Tun) Dr Mahathir pada 1982, Umno/BN dikatakan mendapat impak yang menakjubkan sehingga pada pilihan raya tersebut, pembangkang khususnya DAP mengalami kekalahan teruk.

Najib dikatakan bercita-cita untuk mengulangi kecemerlangan tersebut.

Namun Anwar menghadapi nasib malang apabila di hujung-hujung karier politiknya selama 15 tahun bersama Umno, beliau dituduh pengkhianat dan peliwat oleh pimpinan parti tersebut sendiri sehingga mengakibatkan beliau tersingkir, dibelasah, diaib dan dipenjarakan.

Namun Dr Asri nampaknya menghadapi nasib lebih malang lagi. Kerana jika Anwar dilabel pengkhianat selepas 15 tahun bergelumang dengan Umno, Dr Asri pula belum mengisi borang Umno pun lagi, sudah dituduh pengganas!

Barangkali Tuhan sayangkan Dr Asri, ulamak boyish face itu tidak sepatutnya terperangkap dan diaibkan dalam ‘tong tahi’ Umno barulah mahu serik dan insaf dengan parti itu!





No comments:

Post a Comment