Thursday, June 17, 2010

Bekas timbalan menteri dakwa Najib lesapkan wang Felda

Akhirnya Kerajaan BN mengakui secara terbuka di parlimen bahawa simpanan tunai Felda telah merosot sehingga RM1.35 bilion tahun lalu berbanding paras RM4.08 bilion dimiliki pada 2004.

Pengakuan tersebut dibuat oleh Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Ahmad Maslan yang menjawab soalan Ahli Parlimen Ledang Hamim Samuri yang mengemukakan soalan mengenai kenyataan yang didedahkan di sebuah laman di internet bahawa adanya unsur salah guna kuasa di agensi pembangunan tanah itu.

Hamim merujuk kepada surat terbuka bekas menteri tanah dan koperasi Datuk Tan Kee Kwong yang mendakwa pentadbiran Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak memufliskan Felda.

Tan yang merupakan ahli PKR memberitahu, rizab tunai Felda pada 2004 ialah sekitar RM4.5 billion tetapi jumlah tersebut merudum sejak itu. Beliau menyalahkan Najib sebagai “salah urus” terhadap agensi berkenaan.

Tan dalam surat terbukanya itu mendakwa Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak telah “memusnahkan” Felda. Najib ialah “Menteri Felda” sejak 2004.

Felda ialah agensi kerajaan yang bertanggunjawab menangani permasalahan penduduk miskin luar bandar dengan menempatkan mereka di kawasan baru yang dibangunkan.

Dalam suratnya Tan mendakwa Najib secara berseorangan membinasakan Felda. Tan juga mendakwa tujuan sebenar Najib menerajui Felda hanyalah untuk mencapai cita-cita besar.

“Pengorbanan peneroka-peneroka Felda selama ini hanya sia-sia. Felda mengukir nama baik di peringkat dunia tetapi semua itu hanya benar-benar seperti sampah saja,” tegasnya.

Beliau selanjutnya memberi beberapa contoh pembaziran seperti Felda juga membeli “pejabat bertaraf 5 bintang” bersebelahan pejabat Pesuruhjaya Tinggi Singapura di Kuala Lumpur.

Tan juga mempersoalkan penglibatan Felda dalam pasaran estet. Selain itu beliau mendakwa tindakan Felda membayar sehingga 40 % (RM230 juta) kos satu pembinaan kepada pemaju.

Beliau memberitahu bangunan tersebut dibangunkan oleh syarikat Naza TTDI.




No comments:

Post a Comment