Thursday, August 8, 2019

Kemelut di Selangor: Utamakan rakyat, bukan beramuk sesama sendiri

Oleh SYARHAN HUMAIZI HALIM

Peribahasa Melayu menyebutkan "mana mungkin bangkai gajah dapat ditutup dengan nyiru". Itulah suasana yang dihadapi dalam Kerajaan Pakatan Harapan (PH) Selangor pada hari ini. Pergolakan parti kerajaan mengheret kegoyahan kestabilan kerajaan dan rakyat Selangor.

Gagal membina persefahaman bersama dalam blok Parti Kerajaan PH mengundang pergolakan yang besar. Masing-masing mula menunjuk "belang". Tiada yang pelik perkara ini berlaku kerana persefahaman yang rapuh ini akibat ikatan prinsip yang tidak jelas.

PAS sejak dahulu berpegang dengan prinsip yang jelas dan kukuh. Apa saja keadaan, Islam mesti diletak sebagai perkara utama. Tiada yang lebih adil dalam menimbang dan menentukan sesuatu masalah melainkan kembali diperhalusi melalui neraca Islam.

Dalam isu yang hangat diperbahas dalam Sidang DUN Selangor atau diluar perbahasan samada isu pindaan Enakmen Negeri atau skim-skim bantuan kepada rakyat serta lain-lain, PAS mengambil sikap bahawa kerajaan perlu bertegas dan mengutamakan kepentingan rakyat berbanding perbalahan dalaman parti. Hentikan kemelut ini dan optimumkan fokus pembangunan dan kebajikan rakyat.

Hentikan desas-desus konspirasi menggulingkan Menteri Besar melalui undi tidak percaya, sabotaj satu parti untuk halang perbahasan serta hentam menghentam di luar.

Kerajaan yang memerintah kini adalah dengan mandat daripada rakyat untuk survival kehidupan mereka, bukannya sengaja memilih dan mahukan pertempuran sesama sendiri.

Utamakanlah rakyat, ketepikan perbalahan.

Penulis ialah
Ketua Penerangan PAS Selangor

No comments:

Post a Comment