Wednesday, December 4, 2013

Darurat banjir di Pahang: Marilah membantu, marilah mengasihani makhluk Allah


Seringkali dalam kempen-kempen politik, sesetengah pihak seolah-olah mengugut kononnya jika berlaku pertukaran kerajaan, akan berlaku huru-hara. Kehidupan rakyat akan menjadi sukar seperti kembali ke zaman darurat atau zaman Jepun.

Namun belum pun sempat bertukar kerajaan, tatkala Pahang dilanda banjir baru-baru ini situasi kehidupan di tujuh buah daerah tiba-tiba bertukar menjadi darurat. Itulah kesimpulan yang dibuat oleh mangsa-mangsa banjir mengharungi kesusahan dan azab sengsara, ketakutan dan rasa cemas serta keselamatan dan kebajikan yang hampir tidak dipedulikan.

Terputus hubungan dari dunia luar kerana tiada bekalan elektrik dan saluran komunikasi,gempar tiada makanan, huru-hara tiada tempat berlindung, trauma musnah harta benda, tempat kediaman dan musnah punca pendapatan. Ada mangsa yang pertama kali menggunakan air banjir sebagai sumber untuk makan dan minum kerana terputus bekalan air bersih. Semua itu pengalaman baru bagi mangsa berusia di bawah 40-an.

Dalam keadaan sebegitu kritikal keprihatinan dari pihak berkuasa terlalu kurang dan lewat serta bantuan keselamatan dan makanan terlalu perlahan dan jauh daripada mencukupi. Sehingga ramai yang mendakwa sejak hari pertama malapetaka tersebut, tidak pernah mendapat sebarang bantuan.

Daerah-daerah lain yang terlibat perpindahan mangsa banjir pada masa ini ialah Kuantan, Maran, Pekan, Rompin dan Jerantut.

Paling teruk yang sedang bertarung dengan malapetaka banjir kali ini ialah daerah Kuantan yang mana lebih buruk daripada bencana banjir besar tahun 2001. Sehingga petang ini, diwartakan lebih 12,000 telah berpindah ke pusat pemindahan.

Pusat bandar Kuantan dan kebanyakan kawasan perumahan pada ketika ini terputus hubungan berikutan hujan masih tidak berhenti serta fenomena air pasang besar Laut China Selatan.

Namun sesetengah pusat pemindahan pula kekurangan bahan makanan dan terputus bekalan elektrik berikutan pusat penjana elektrik TNB di Kuantan digenangi air.

Pada ketika ini petugas-petugas PAS, briged Amal dan Muslimat sedang bertungkus-lumus menyelamatkan nyawa dan kehidupan mangsa banjir yang sedang panik, huru-hara, bercelaru dan berdukacita.

“Memandangkan hujan berterusan di sebelah hulu pada masa ini, dijangkakan semua daerah termasuk Temerloh akan terlibat kesan banjir selepas ini kerana semua daerah dilalui aliran Sungai Pahang.

Sementara itu PAS Pahang melalui Lajnah Kebajikannya melancarkan tabung bantuannya bagi membantu mangsa.

Pengerusi Lajnah Kebajikan PAS Pahang Hassanuddin Salim berkata bagi sesiapa yang sudi menghulur sumbangan kepada mangsa banjir yang sedang menderita bolehlah memasukkan wang ke akaun: Prihatin Rakyat 5560 5720 3711 (Maybank Islamic).




No comments:

Post a Comment