Tuesday, December 3, 2013

Banjir paling buruk di Kuantan, melebihi bencana tahun 2001

Seluruh bandar Kuantan kini lumpuh berikutan banjir paling besar dalam sejarah di sini.

Antara kawasan lain terlibat dilanda bencana itu ialah Kampung Seri Damai, Perumahan Sungai Isap 3, Tanah Putih Baru, Kampung Kurnia, Kampung Soi, Teluk Mahang, Taman Guru dan Kempadang.

Beberapa kawasan lain yang yang terbabit berikutan hujan sepanjang empat hari dan fenomena ‘air pasang besar’ Laut China Selatan ialah Kampung Jaya Gading, Kampung Pandan, Batu Tiga, Galing dan Medan Tok Sira.

Beberapa laluan jalan turut terputus hubungan antaranya Kilometer 28 jalan Sungai Lembing, Kuantan Bypass, Jalan Bukit Setongkol ke Giant dan Tanah Putih.

Menurut pembantu Ustaz Rosli, pada masa ini beliau dibantu Unit Amal dan Muslimat bergotong-royong memasak makanan di Masjid Al-Fatah dan menghantarnya kepada mangsa banjir.

Sementara itu kawasan banjir yang terlibat dalam Dun Beserah ialah di Kampung Pelindung, Sungai Karang, Persekitaran Balok, Sungai Ular dan Chendor.

Dianggarkan beribu-ribu orang mangsa terlibat di seluruh Kuantan pada masa ini. Selain Kuantan, daerah-daerah Rompin, Pekan dan Maran turut terlibat banjir.

No comments:

Post a Comment