Saturday, September 25, 2010

Keresahan Orang Asli yang tanah pesaka mereka diceroboh

ROBOT ITU DATANG

Mak..mak…mak..
Robot itu datang….datang kesini
Bunyinya sangat dan bingit…
Terdapat bermcam jenis robot itu..
Datang bersama “Tuan” masyarakat kita…

Apak…apak…apak…
Kenapa robot itu menceroboh pasaraya kita..
Pasaraya kita yang menyediakan rotan, herba dan buah-buahan..
Tempat aku bermain sorok-sorok dan menenami si pacat menghisap darah…
Tualang, merbau, cengal dan teman-teman pokokku lain habis tumbang..
Aku…aku…kaget kenapa robot itu kejam membunuh kawan-kawanku..

Nek..nek..nek…
Kenapa robot itu datang…air sungai jenih menjadi keruh..
Sungai tempat aku berenang, mendapatkan sebarau dan bermain rakit
Kini berwarna teh susu tetapi tiada gula sudah semakin cetek…
Sungai ini berbau dan mempunyai tompok minyak robot..
Ramai kawan-kawan ikan bergelimpang meninggal dunia…
Aku, dia dan kami akan pupus nanti kerana racun robot itu???...

Atuk..atuk..atuk…
Tolonglah jampi supaya Robot itu keluar daripada tempatku…
Mohon kepada roh nenek moyang supaya menghalang kerja robot itu…
Sudah…sudah..cucu..atuk dah bermohon tetapi robot itu tetap degil..
Degil kerana mereka menganggap tempat kami sebagai tempat “Tuan”
“Tuan” yang mengaku lebih berkuasa daripada yang Maha-Pencipta..

Haruskah aku dan anak-anak muda belantara menyumpit robot

dan “Tuan” itu…
Tetapi mereka ada bom C4

dan kapal selam yang tidak boleh menyelam…
Sumpit tidak lut kepada jet pejuang

walaupun tanpa enjin yang dicuri…


Ya Allah Ya Tuhanku

Yang Maha Pengasih dan Penyayang

aku berdoa
Selamatkan tempatku serta bangsaku

daripada kezaliman robot dan “Tuan”
Amin Rabil Alamin…

Oleh: Ramli Lugan,
(Orang Asli Peneras, Temerloh)

Dari blog: Lanai Lestari

No comments:

Post a Comment