Tuesday, May 30, 2017

Benarkah ini komposisi asal penduduk Pahang?

ORANG ASLI
Orang Asli iaitu penduduk asal yang mendiami negeri ini sejak lama dahulu, mereka mendiami kawasan pinggiran Sungai Pahang dan dikatakan dalam pantun-pantan lama;
“Asal Pahang empat saudara”
Yakni yang menguasai Negeri Pahang di zaman dahulu itu terdiri dari empat Raja Orang Asli iaitu Batin Saridun,Batin Kalun,BatinSukun & Batin Besar,Kawasan jajahan mereka meliputi Pelak,Cenor, Bera dan Mengkarak. Tasik Cini dan Tasik Bera merupakan kawasan yang didominasi oleh mereka sebagai kawasan penempatan.Catitan sejarah Cina yang ditulis oleh pengikut Laksamana Cheng Ho boleh dijadikan bukti kewujudan mereka pada masa itu. Golongan ini dikatakan oleh pedagang Cina sebagai satu kumpulan yang berbahaya selalu menganggu perjalanan pedagang Cina apabila mereka melalui kawasan pantai Pahang. Orang Melayu yang datang ke sini dari Sumatera dan Jawa ramai yang berkahwin dengan Orang Asli dan mengislamkan mereka. Maka tidak dapat dinafikan bahawa sebahagian dari keturunan kita adalah dari Orang Asli;hampir 80% Orang Melayu yang ada di Pahang merupakan keturunan Orang Asli yang sudah memelok Islam sejak tahun 1700 lagi.

ORANG MELAYU MELAKA
Mereka ini golongan yang datang berpindah dari Melaka ke Pahang selepas berjaya menguasai kekuasaan politik di Pahang. Mereka ini terdiri dari anak cucu Parameswara dan Tun Perak yang ramai menguasai pemerintahan Melaka pada masa itu,Sebahagiannya adalah Orang Laut yang ramai mendiami Selat Melaka pada masa itu. Orang Laut menguasai bidang pertahanan dan perdagangan. Setelah kerajaan Melaka menguasai Pahang,maka mereka telah membuka beberapa kawasan penempatan baru seperti di Pekan yang asal namanya Indera pura, di Kuala Krau terutama di Lubuk Pelang ,Pulau Tawar dan Tembeling. Di dalam kitab Sejarah Melayu karangan Tun Seri Lanang jelas menceritakan peranan meraka di dalam membangunkan Negeri Pahang.Tuk Shahibudin menyatakan bahawa datuknya berasal dari golongan ini yang beliau sebut sebagai Dato Perkasa. Seorang pembesar yang pernah menguasai Daerah Cenor sekitar akhir kurun ke 1500M.

ORANG ARAB
Mereka terdiri dari tiga golongan yang utama iaitu :
1)Golongan yang datang awal sebelum Melaka menakluki Pahang,mereka merupakan pedagang Arab yang datang ke Nusantara untuk berdakwah dan berniaga,mereka ini tidak dapat dikenal lagi kerana sudah menjadi Orang Melayu.Batu Nesan Pulau Tambun di Pekan merupakan indentiti kehadiran mereka ke Pahang.

2) Golongan Sheikh yakni golongan yang datang setelah Melaka menguasai Pahang terutama di Pekan,Perkampungan yang dibuka oleh mereka banyak terdapat di Kuala Pahang seperti Kampung Maulana, Kampung Serandu .Golongan ini hanya datang untuk mencari kekayaan sahaja mereka kurang berperanan di dalam bidang agama dan masyarakat.

3) Golongan Syed yang datang ke Pahang di kurun ke 17 & 18,mereka ini datang dengan penuh penghormatan kerana mereka adalah keturunan Rasullulah,kebanyakannya dari Yaman. Golongan ini kebanyakan terdiri dari guru-guru agama dari Negeri Yaman seperti dari Hadramaut. Kedatangan mereka di sambut dengan mesra oleh Penduduk Pahang dan mereka diberikan penempatan dan kuasa pemerintahan,dilantik menjadi orang besar raja seperti Tuk Kaya Jenderak.

ORANG MINANGKABAU
Menurut W Linehan seorang penulis sejarah Pahang dari bangsa Inggeris, Orang Minangkabau masuk ke Pahang secara besar besaran melalui Negeri Sembilan yakni selepas penduduk Negeri Sembilan melantik Yamtuan Besar mereka yang pertama menjadi raja di sana. Kedudukan Orang Minangkabau semakin kukuh bila Raja Kechil Besar Berjaya menguasai takhta kerajaan Pahang kerana ibu beliau adalah Orang Minangkabau, Raja Siak yang berketurunan Minangkabau ramai menghantar pahlawannya ke Pahang bagi menguasai Negeri Pahang pada masa itu. Ini berlaku pada pertengahan kurun ke 17 dan awal kurun ke 18.Raja Kecil akhirnya kalah kepada Daeng Perani dari keturunan Bugis yang mempunyai tentera yang lebih kuat dan tersusun.Orang Minangkabau ramai tinggal di kawasan Cenor,Bera,Mengkarak,Temerloh dan Kuala Lipis.

ORANG BUGIS
Orang Bugis masuk ke Pahang awal tahun 1700. Apabila Sultan Abd Jalil mangkat dibunuh oleh panglima Raja Kechil maka anaknya telah memohon pertolongan dari Raja Bugis Lima Bersaudara, Maka dengan pertolongan Daeng Perani maka tentera Raja Kecil dapat dikalahkan.Beberapa orang anak Daeng Perani duduk di Pahang seperti Kadi Ismail yang tinggal di Kampung Bangau Tanjung, begitu juga beberapa orang lagi yang tinggal di Pedah di Jerantut. Lama sebelum iaitu sebenarnya seorang yang digelar Tuk Mengkasar telah membuka sebuah perkampungan di Pekan iaitu Kampung Mengkasar,Beliau ini keturunan Bugis yang datang ke Pahang pada masa Sultan Abdul Jalil 1 dan dipercayai beliau merupakan seorang mufti.Keturunan Tuk Mengkasar di Pekan telah bercampur dengan keturunan Tuk Uban @Tuk Tuan,sehingga keturunan Bugis di Pekan hampir tidak kelihatan lagi.Keturunan Bugis yang terdapat di Temerloh hari ini adalah datang dari Selangor iaitu Tuk Bangau Sumbing.

ORANG RAWA
Kehadiran mereka ke Pahang sekitar awal tahun 1800,mereka datang kerana berdagang dan membuka tanah baru.Kebanyakan Orang Rao adalah datang terus dari Sumatera, Golongan ini ramai terdapat di Raub dan kawasan sekitarnya.Orang Rao kuat beragama dengan mengamalkan ajaran Martabat Tujuh Hamzah Fansuri dan juga mereka suka mengamalkan pelbagai Tarekat, Di antara yang terdapat di sini ialah Tarekat Naqsabandi.

Sumber : CariGold

No comments:

Post a Comment