Thursday, October 20, 2016

PAS cadang naik taraf hospital baru Kuala Lipis untuk rakyat di Pahang Barat

PAS cadang naik taraf hospital baru Kuala Lipis untuk rakyat di Pahang Barat

PAS menyambut baik usaha menaiktarafkan Hospital Kuala Lipis dengan pembinaan blok baharu yang kini berlangsung.

Cadangan membina blok baharu untuk pusat hemodialisis adalah suatu berita baik dan perlu disegerakan berikutan pertambahan pesakit. Saya sendiri pernah melawat pusat hemodialisis sedia ada dan melihat sendiri ruangnya yang terhad berbanding pesakit yang ramai.

PAS mencadangkan selain usaha membina blok untuk perkhidmatan perubatan, pihak kerajaan juga perlu mengusahakan ruang letak kereta yang mencukupi bukan sahaja untuk pelawat tetapi untuk kemudahan pesakit dan kakitangan hospital. Pada masa ini ruang letak kereta sangat sedikit berbanding pertambahan pesakit dan pelawat sementelahan hospital ini menjadi hospital rujukan bagi zon Pahang Barat.

Untuk perkembangan jangka panjang, kami mengesyorkan kerajaan negeri mempertimbangkan menyerahkan Dataran Lipis untuk kegunaan Hospital Kuala Lipis. Hospital ini sesungguhnya memerlukan kawasan yang lebih besar berbanding sekarang untuk perkembangan masa depannya. Antaranya keperluan letak kereta dan kuarters kakitangan.

Sebagai gantinya, pihak kerajaan boleh menyediakan tapak baharu bukan sahaja sebagai dataran malah membina stadium pelbagai guna untuk zon Pahang Barat. Tapaknya boleh dipilih sama ada di kawasan Kuala Lanar, atau di Bandar Baru Kuala Lipis, atau di Padang Tengku. Kewujudan stadium moden boleh menjadi pemangkin perkembangan pesat sosio-ekonomi daerah Lipis.

ROSLAN BIN ZAINAL AL-AHMADI
Setiausaha Perhubungan
PAS Negeri Pahang



No comments:

Post a Comment