Thursday, October 13, 2016

RUU 355 dalam agenda Parlimen

KUALA LUMPUR, 12 Okt - Rang Undang-undang persendirian yang dibentangkan oleh Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang untuk meningkatkan kuasa Mahkamah Syariah, disenaraikan dalam Kertas Perintah (Order Papers) bagi mesyuarat Parlimen akan datang bermula Isnin ini.

Rang undang-undang tersebut termasuk perkara keempat dalam agenda untuk hari itu, menurut satu salinan Kertas Perintah yang diagih kepada media.

Hadi berjaya membentang (bacaan pertama) Rang Undang-Undang tersebut pada sidang Mei lalu selepas Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Azalina Othman Said mengemukakan usul untuk menambah item, iaitu ke-42 dan terakhir untuk hari terakhir, di atas usul kerajaan.

Presiden PAS itu bagaimanapun, memilih untuk menangguhkan pembentangan ke mesyuarat ini apabila diberi pilihan untuk berbuat demikian oleh Speaker Tan Sri Pandikar Amin Mulia.

Rang Undang-Undang Hadi juga telah dipanggil "Hudud Bill" (oleh umum) kerana percaya bahawa ia akan membuka jalan bagi penguatkuasaan undang-undang jenayah Islam di negeri-negeri seperti Terengganu dan Kelantan di mana undang-undang tersebut wujud tetapi kekal tidak aktif kerana halangan perlembagaan untuk pelaksanaannya.

Ia bertujuan untuk meminda Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) Akta, juga dikenali sebagai Akta 355, untuk memberi kuasa kepada mahkamah syariah untuk menguatkuasakan hukuman - kecuali hukuman mati - dengan syarat dalam undang-undang Syariah bagi kesalahan Islam yang disenaraikan di bawah bidang kuasa negeri dalam Perlembagaan Persekutuan.

hukuman mahkamah Syariah pada masa ini terhad kepada hukuman penjara tidak melebihi tiga tahun, sebatan tidak melebihi enam sebatan atau denda tidak melebihi RM5,000.

Terjemahan daripada: Malaymail online


No comments:

Post a Comment