Tuesday, September 15, 2015

Tidak ada dua jamaah Islam

Bekas Pesuruhjaya PAS Pahang Tuan Guru Mohd Baki Osman berkata, beberapa orang pemimpin Gerakan Hbaru yang kini menubuhkan Parti Amanah peringkat Pusat dan Negeri baru-baru ini antaranya bertanyakan hukum.

“Mereka (kumpulan yang kalah dalam pemilihan PAS kemudian menubuhkan parti baru) ada datang bertemu saya dan saya beritahu sebenarnya kumpulan mereka telah tersasar jauh daripada perjuangan Islam.

“Allah berpesan jangan berpecah-belah beberapa kali, berdasarkan ini mereka telah melakukan kesilapan besar. Kalau tak betul, sepatutnya betulkan. Lihat Ucapan Saiyidina Abu bakar dan Umar bagaimana mereka meminta dibetulkan jika mereka tersalah sebaliknya bukan keluar membentuk kumpulan baru.

“Mengapa isteri baginda Saidatina Aishah mengambil keputusan menentang Saiyidina Ali apabila berlaku perbezaan pendapat atau mereka tidak bina jamaah baru untuk menentang ketua,” katanya.

Mohd Baki yang juga pengasas pondok Kampung Lanting, Chenor berkata jika ditubuhkan kumpulan Islam sekalipun ia tetap salah kerana jamaah Islam tidak boleh ada dua.

Katanya, kucar kacir yang berlaku di Afghanistan adalah hasil daripada perpecahan sesama Islam walaupun telah berjaya menghalau kuasa besar dunia iaitu Rusia.

“Dalam bab hukum ini, hanya Allah saja yang pegang, bahkan nabi tak masuk campur, malaikat pun tak masuk campur.”

Beliau berkata demikian ketika ziarah ahli jawatankuasa harian PAS negeri Pahang ke rumah beliau baru-baru ini.

Mengenai parti baru ini, Mohd baki berpendapat ia tidak mendapat sambutan khususnya di Pahang ini kerana beliau sudah pergi ke banyak tempat dan bertanya ramai orang.


Beliau turut mengingatkan kepada pimpinan negeri yang ada supaya segera mengembalikan semangat ahli-ahli PAS seperti tahun-tahun 1990-an dahulu.

“Dulu PAS bertanding untuk jangan bagi BN menang percuma saja. Jadi masa itu bertanding (masuk pilihan raya) betul-betul kerana semangat saja tetapi dapat bertahan lama.

“Tapi saya tengok semangat itu sudah tidak seperti dulu lagi. Ahli-ahli mesti difahamkan dengan ilmu perjuangan. Kurang kefahaman ini menyebabkan semangat ahli semakin menurun. Antaranya dulu markas-markas hidup dan diimarahkan.

“Jadi berbanding tahun 1990-an semangat ahli dah menurun atau paling kurang pun bertahan. Sedangkan sepatutnya makin kuat sebab sikit lagi nak menang. Jadi nak menang kena balikkan semula kekuatan ahli,” tegasnya.

Beliau juga menggesa ahli-ahli PAS supaya menghidupkan surau-surau lama yang banyak terbiar seperti dan diamarahkan semula untuk dapatkan keyakinan masyarakat. Begitu juga dengan hubungan dengan masyarakat.


Mengenai baiah ini, beliau berkata tuhan memuliakan hambanya. Dalam kitab fiqh, termasuk dalam jual beli, baiah ini untuk tidak diabaikan dimasukkan dalam sumpah.

Katanya, setiap sumpah tidak boleh dilanggar dan tujuannya bukan untuk membebankan tetapi sebagai pengukuhan. Baginya apa yang berlaku ini kerana tidak faham


No comments:

Post a Comment