Thursday, January 22, 2015

Wira banjir di belakang tabir

Barangkali kelibat mereka tidak dilihat bertungkus-lumus memindahkan mangsa banjir atau tidak mundar-mandir menaiki bot namun mereka tetap dianggap hero di belakang tabir.

Mereka ialah petugas-petugas di bilik operasi banjir induk (Bobi) yang tugasannya siang dan malam menerima bantuan barangan dari luar kemudian bertindak menyalurkannya pula ke kawasan terlibat sejak daripada hari pertama bah besar di Pahang baru-baru ini, hinggalah ke pasca banjir mengatur kerja-kerja mencuci pula.

Bobi di bawah kendalian Prihatin Rakyat PAS Pahang itu terletak di Darul Ansar Kampung Chempaka, Lanchang setelah dipindahkan dari tempat asalnya Darul Hikmah, Kerdau akibat terputus hubungan berikutan banjir.

Menurut penyelia pusat bantuan berkenaan Hasan Omar, sepanjang tiga minggu beroperasi dianggarkan lebih 100 tan beras, barangan kering dan pakaian telah diagihkan ke kawasan-kawasan terlibat banjir iaitu Lipis, Jerantut, Kuala Krau, Temerloh, Bera, Maran, Pekan dan Rompin.

Itupun tidak termasuk barangan bantuan daripada luar yang dihantar terus ke bilik operasi yang turut dibuka di setiap kawasan terlibat banjir.

“Bilik operasi ini mula dibuka pada 27 Disember selepas tempat asalnya Darul Hikmah terputus dari dunia luar. Pada hari itu juga jam satu pagi kami menerima bantuan pertama yang diangkut dari ibu melalui 14 buah kenderaan pacuan empat roda. Selepas itulah bertali arus siang dan malam bantuan mencurah-curah datang terutamanya dari Selangor, Wilayah, Johor dan lain-lain terutamanya dari NGO.

“Bobi dibuka 24 jam, tak menang tangan kami. Biasanya bantuan masuk bermula dari maghrib hingga pukul 5 pagi manakala wakil kawasan-kawasan datang mengambil barangan tidak kira masa. Saya dibantu antara 30 ke 50 petugas pada satu-satu masa,”katanya.

Menurut Hasan, kebanyakan petugas dari Lanchang sendiri serta tenaga-tenaga dari kawasan berdekatan iaitu Bentong dan Raub kerana kawasan mereka tidak dilanda banjir.



Ketika berlaku bencana ini ternampak kerjasama erat antara negeri dengan kawasan perhubungan dan pengedaran dilakukan secara sistematik. Ini membuatkan PAS dilihat terkehadapan dalam menangani mangsa banjir.

“Cuma dalam keadaan tertentu timbul masalah hubungan telefon, kemudahan internet dan perhubungan untuk menghantar bantuan terputus. Bagaimanapun kita rasa itu bukan halangan besar. Kalau ada kawasan yang boleh terus terima, kita minta penyumbang luar itu hantar terus.

“Kita faham bukan senang untuk mengendalikan kehendak dan keperluan mangsa yang sedang bertarung nyawa. Sebab itulah kami bekerja secara sistematik di mana Bobi cuma mengedarkan barang kepada kawasan-kawasan dan bukan kepada mangsa. Kawasan-kawasan yang akan agih sebab mereka lebih kenal siapa mangsa sebenar.”

Sebenarnya Prihatin Rakyat PAS Pahang telah berpengalaman mengendalikan banjir besar di Kuantan tahun lepas. Ketika itu Bobi terletak di Kerdau. Di situlah mereka belajar menguruskan barang masuk dan barang keluar.

“Sebab itu saya melihat kali ini petugas dan ahli dalam keadaan cukup bersedia. Bukan saja di peringkat negeri malah di kawasan-kawasan juga dari segi tenaga cukup bersedia. Sebab itu masa barang diterima dengan diagih-agih kepada mangsa tidak menunggu lama. Cuma di akhir-akhir ini tampak agak keletihan,” kata Hasan

Setelah tiga minggu, kini hanya tinggal beberapa kampung di pinggir Sungai Semantan sahaja masih ditenggelami air. Namun kerja-keja pasca banjir juga amat mencabar dan memerlukan ramai tenaga.

Yang untungnya, rakyat Pahang bertuah kerana mendapat tawaran tenaga sukarelawan daripada seluruh negara untuk kerja-kerja pembersihan. Sekali lagi Bobi menggalas amanah besar dengan mengagihkan limpahan sukarelawan ke kawasan-kawasan dengan sasaran mencuci masjid, surau, premis awam, sekolah, Pasti dan rumah-rumah persendirian yang memerlukan.

Untuk lebih memudahkan, tenaga-tenaga tersebut dihubungkan terus dengan kawasan-kawasan memerlukan untuk agihan tugas.

Sesetengah pendapat mengatakan banjir besar hanya berlaku dalam 40 tahun sekali. Namun itu tidak boleh membuatkan kita leka. Kerana ada tempat-tempat yang agak rendah boleh ditenggelami banjir saban tahun. Apa lagi dalam keadaan cuaca yang sudah tidak menentu sekarang ini.

Bagi Hasan petugas PAS tidak boleh alpa. Bagi menerapkan konsep negara berkebajikan, tenaga dan petugas PAS seharusnya siap siaga sentiasa bagi menghadapi sebarang malapetaka.

“Dengan itu saya cadangkan anggota jawatankuasa Prihatin Rakyat Lajnah Kebajikan PAS Pahang yang ada ini jangan dibubar malah diperkemaskan lagi. Kedua, pusat operasi mestilah mempunyai kelengkapan utama seperti bot dan water jet. Ketiga, pusat ini mesti mendapatkan liputan internet untuk perhubungan. Dan seterusnya tenaga kerja mestilah ditambah dan dilatih dari masa ke semasa,” ujarnya.


~ Hasan di celah timbunan barang walaupun Bobi walaupun sudah tiga minggu.
~ Pakaian merupakan sumbangan terbanyak yang dihantar ke Bobi.


No comments:

Post a Comment