Wednesday, April 24, 2013

Wakil rakyat, kerajaan gagal tangani rumah terbengkalai

JERANTUT: Taman Gelanggi Perdana di Simpang Jengka 8 dekat sini, menjadi lambang kegagalan Kerajaan BN Pahang di mana perumahan tersebut telah dua tahun siap tetapi tidak boleh diduduki oleh pemilik.

Akibatnya, pembeli-pembeli menghadapi kesukaran kerana sudahlah gaji dipotong untuk pinjaman bank sebanyak RM600 sebulan, terpaksa pula membayar sewa rumah diduduki sedangkan gaji tidaklah seberapa.

“Keadaan inilah yang menyebabkan kami mangsa projek perumahan terbengkalai ini merasa amat terbeban apa lagi dalam keadaan ekonomi sekarang serta berhadapan kos hidup yang tinggi.

“Masa memancing undi bukan main lagi pihak kerajaan membuat janji itu dan ini, tetapi dalam keadaan sekarang pihak kerajaan tak pula muncul,” luah Mohd Ridzuan Puteh dalam dialog bersama calon PAS Dewan Undangan Negeri (Dun) Pulau Tawar Yohanis Ahmad.

Difahamkan projek perumahan Taman Gelanggi Perdana mula diusahakan pada 2001 oleh Sebang Perdana Sdn Bhd yang dikatakan mempunyai kaitan dengan bekas wakil rakyat Pulau Tawar.

Pemilik dikatakan sudah acap kali bertemu pihak wakil rakyat, kerajaan dan pemaju bagi meminta penjelasan kenapa rumah mereka tidak boleh didiami namun tiada jawapan konkrit diperolehi.

Sementara itu, Yohanis dalam responsnya berkata sikap kerajaan dan wakil rakyatnya sendiri yang tidak cakna dengan masalah para pembeli rumah dan tidak serius mendengar denyut jantung penduduk di Dun Pulau Tawar.

“Mereka hanya pandai berjanji, kalau diikutkan Simpang Luar Jengka 8 ini dijanjikan Kerajaan BN mahu dijadikan sebagai Bandar Satelit walhal masalah perumahan pendudukpun tak boleh selesai,” katanya.


CAPTION
Yohanis (berkopiah, kanan) bersama pembeli rumah yang kecewa



No comments:

Post a Comment