Friday, July 22, 2011

Kalau tak percaya, Tok Nan berilah PAS perintah...

Belum apa-apa lagi, belum sempatpun menggantikan kerajaan BN Pahang, Menteri Besar Datuk Seri Adnan Yaakob sudahpun mengingatkan penduduk Pahang agar tidak terpedaya dengan janji PAS untuk memberikan tanah kepada mereka jika parti itu berkuasa di Pahang pada pilihan raya umum akan datang.

Itulah standard Menteri Besar kami!

"Semua janji ini bohong, tiada janji sebenar atau yang tepat malah semuanya satu pembohongan," katanya seperti dipetik Bernama, selepas menghadiri majlis Pemimpin Bersama Masyarakat, di Kuala Lipis, semalam.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas tindakan PAS Raub yang mengedar borang permohonan tanah (Felda Plantations) kepada penduduk di daerah itu.

Barangkali Tok Nan tidak membaca, atau buat-buat tak tahu dengan sebab agihan borang tersebut adalah sebagai bukti komitmen Pakatan Rakyat seperti terkandung dalam tawaran Buku Jingga, bahawa jika berkuasa akan memansuhkan Felda Plantations lalu tanah tersebut diagihkan kepada rakyat.

Sebabnya, kewujudan syarikat tersebut adalah menyalahi dasar Felda sendiri iaitu memajukan tanah yang sepatutnya dimiliki oleh rakyat. Bukan korporat!

Setakat program yang dilancarkan oleh PAS Pahang dua bulan lalu dan kemudiannya diteruskan ke peringkat kawasan-kawasan, ia berjaya menarik rakyat terbanyak. Barangkali inilah yang amat dibimbangi oleh Tok Nan lalu ditohmahnya sebagai: “bohong, bohong, bohong!”.

Memang itulah stail Tok Nan, perengus... itu semua orang tahu!

Sebenarnya, apa yang susah sangat untuk mengagihkan tanah kepada rakyat jika berkuasa? Sebab kuasa memberi tanah tertakluk kepada kerajaan negeri. Inilah yang telah dilakukan oleh PAS Kelantan dan juga kerajaan Pakatan di Kedah, Selangor, Pulau Pinang dan Perak pada satu masa dulu.

Jika Kerajaan Pahang pimpinan Tok Nan dan Umno boleh berikan tanah seluas beribu ekar kepada seorang tauke Cina di Gambang, apa yang susah sangat untuk kerajaan Pakatan diagihkan kepada rakyat sendiri?

Jika tanah seluas beribu ekar di Bukit Tinggi boleh diberi kepada seorang tauke judi, apa yang berat sangat jika kerajaan Pakatan mahu rakyat negeri Pahang memiliki tanah?

Bukankah hutan balak dan lombong-lombong sudah lama diagihkan kepada tauke tertentu?

Tidakkah bekas Setiausaha Badan Perhubungan Umno Pahang, Datuk Ahmad Tajuddin pernah dakwa parti itu jual tanahnya (yang dianugerahkan kerajaan negeri) kepada tauke Cina?

Tetapi, (agihan tanah kepada rakyat) memanglah belum berlaku sebab Pakatan atau PAS belum memerintah lagi. Pembangkang tak boleh beri tanah.

Seperti juga janji dalam Al-Qur-an, yang baik dibalas baik dan begitulah juga sebaliknya. Macam juga seperti maksud sebuah hadis, orang mati syahid pada hari kiamat akan bangkit dengan keadaan bercahaya. Orang yang tak bersembahyang akan dipatuk ular dalam kubur.

Semua itu akan terjadi. Apakah sesiapa berani mengatakannya bohong?

Jadi jika Tok Nan mahu Pakatan agih tanah kepada rakyat, pada PRU akan datang, saya cadangkan berilah laluan untu pakatan yang diterajui PAS memerintah, supaya rakyat dapat hak mereka, termasuk tanah !


No comments:

Post a Comment