Saturday, July 9, 2011

KL darurat!

Akhirnya ibu negara menjadi kawasan ‘zon perang’, tidak boleh dimasuki dan diperintah polis sepenuhnya apabila semua jalan ke ibu kota dihalang masuk. Usaha yang sengaja dilakukan bagi memburukkan persepsi pencinta keadilan.

Mereka ke Kuala Lumpur setelah semua pintu perundingan bagi mengukuhkan demokrasi berpilihan raya, ditutup serapatnya. Media dayus perdana kongkongan Umno, lebih acap menamakan pencinta keadilan sebagai ‘kumpulan pengacau’. Barangkali makcik dan pakcik di kampung-kampung yang ‘beriman’kan Utusan Malaysia dan Tv3 sahaja yang termakan penipuan itu!

Jauh daripada nasihat Payung Negara DYMM SPB YDP Agong supaya menyelesaikan masalah dengan rundingan, pihak penguatkuasa atas arahan Najib lebih ghairah bertindak ganas terhadap rakyat yang menuntut keadilan. Bahasa mereka ialah tangkap!


Beginilah caranya karajaan Umno-BN melayan rakyat Malaysia. Janji untuk memberi ruang di stadium, hanya ucapan munafik bagi memperolok-olokkan pencinta keadilan, atau merasakan pencinta keadilan tidak berani mara ke hadapan setelah diugut dengan tangkapan.

Menurut twitter yang diterima, polis di Dataran Maybank telah menyerang dengan gas pemedih mata tetapi ribuan masih berkumpul. Setakat artikel ini ini ditulis 700 warga negara Malaysia yang merdeka telah ditangkap, termasuk pemimpin, pemilik baju kuning dan wanita yang sedang bertahlil.

Tetapi ratusan ribu lagi sedang mara tanpa rasa gentar!

Saya tidak fikir imej kerajaan Umno-BN Najib lebih baik selepas tragedi ini. Saya fikir Najib bakal menerima nasib seperti Dr Mahathir dulu. Najib barangkali tidak terfikir ataupun mendapat gambaran yang salah tentang kekuatan rakyat,

Kita mohon, apalah sudi kiranya Payung Negara selepas ini memanggil Najib dan menasihatkan beliau semula agar selesaikan masalah berbangkit dengan perundingan, bukan mengisytiharkan peperangan dengan rakyat sendiri!

No comments:

Post a Comment