Friday, July 29, 2011

Semua aktivis PSM dibebaskan, apa kesalahan?

Setelah menerima asakan dan desakan pelbagai pihak, termasuk Perdana Menteri dimalukan ketika melawat ke luar negeri, akhirnya tahanan atas tuduhan menghidupkan semula ideologi komunis dilepaskan.

Ketua Polis Negara Tan Sri Ismail Omar mengumumkan di Kuala Lumpur hari ini, semua enam aktivis Parti Sosialis Malaysia (PSM) yang ditahan di bawah Ordinan Darurat (EO) bulan lepas telah dibebaskan petang tadi.

Katanya, tindakan selanjutnya akan ditentukan oleh Jabatan Peguam Negara.

Mereka ialah Anggota Parlimen Sungai Siput Dr Michael Jeyakumar Devara, 56, setiausaha bahagian PSM Sungai Siput, A.P.Letchumanan, 49, anggota jawatankuasa pusat, Choo Chon Kai, 33 dan M.Sukumaran, 50, timbalan pengerusi PSM, M.

Sarasvathy, 58, dan pemimpin pemuda, R.Sarat Babu, 25.

Mereka ditahan pada 2 Julai lepas iaitu seminggu sebelum perhimpunan Bersih 2.0 di Seberang Prai, Pulau Pinang mengikut Seksyen 3 (1) Ordinan Darurat (Ketenteraman Awam dan Pencegahan).

Terdahulu, mereka ditahan bersama 24 yang lain dalam sebuah bas persiaran di Plaza Tol Sungai Dua, Kepala Batas pada 25 Julai dan didakwa di bawah Seksyen 122 Kanun Keseksaan kerana tuduhan cuba melancarkan peperangan ke atas Yang di-Pertuan Agong.

Pada hemat saya, Yang di-Pertuan Agong pun tak tahu mereka mahu melancarkan peperangan. Mereka merupakan ahli parti berdaftar. Yang lojiknya ialah Umno sendiri yang merasa tergugat dengan kebangkitan rakyat.

Sebagai contoh pakai baju kuning ditangkap. Apa rasionalnya?

No comments:

Post a Comment