Thursday, July 14, 2011

Bapak borek anak tak rintik

Marina Dr Mahathir merupakan pejuang hak asasi yang terkenal seantero dunia, selain daripada sumbangan dalam kerja-kerja amal persatuannya menangani mangsa HIV Aids.

Dalam himpunan Bersih 2.0 di ibu negara Sabtu lalu, anak bekas PM itu turun ke jalan raya mewakili NGO yang dipimpinnya bagi menyatakan sokongan tuntutan terhadap reformasi pilihan raya di negara ini. Ertinya beliau juga tahu berlaku ketidakadilan dalam sistem pilihan raya di Malaysia.

Sebelum ini, bapanya agak lantang mengkritik himpunan tersebut apabila mengaitkannya dengan huru-hara. Namun Marina tidak percaya dengan adu domba pihak yang sentiasa gerun dengan bayang-bayang sendiri itu. Malah dalam blognya beliau mengakui perhimpunan berjalan dengan aman. Malah dalam blognya juga disertakan video himpunan Bersih, yang menurutnya dirakam oleh anak perempuannya (yang dibawa bersama).

Bagaimana media dayus perdana ternakan Umno boleh mengaitkan himpunan menuntut keadilan itu sebagai kumpulan pengacau yang mengganas?

Dalam gambar di atas, Marina (dua, kiri) yang ber T-shirt Pagoda kelihatan basah kuyup tetapi santai tanpa timbul riak-riak cemas. Walau bagaimanapun beliau basah bukannya dipancut air kimia water canon polis, tetapi ditimpa hujan ketika sedang berhimpun.

Berada di sebelah kanan beliau ialah Ketua Cabang PKR Bentong, Mohd Noor Hassan yang menyumbangkan foto ini.


No comments:

Post a Comment