Tuesday, March 29, 2016

Bauksit: PAS junjung kasih titah Tengku Mahkota

KENYATAAN MEDIA

PAS Pahang menjunjung kasih di atas titah Ke bawah Duli Yang Teramat Mulia (KDYTM) Tengku Mahkota Pahang yang mahukan isu bauksit di Pahang diselesaikan dengan baik dan mewujudkan suasana menang menang kepada semua pihak.

PAS Pahang telah lama mendesak pihak.kerajaan supaya mencari satu kaedah yang baik serta berkesan bagi mengatasi masalah yang timbul akibat aktiviti perlombongan bauksit ini.

Namun pihak kerajaan gagal untuk bertindak segera sehingga masalah pencemaran sungai dan laut timbul sehingga tidak dapat untuk disembunyikan lagi, barulah satu moratorium dilaksanakan.

Malangnya sepanjang tempoh moratorium ini berjalan bermula dari 15hb Januari yang lalu, tidak ada sebarang pengumuman yang dibuat baik.oleh kerajaan negeri mahupun kerajaan persekutuan tentang apakah yang bakal dilakukan selepas tempoh moratorium ini tamat pada 14 April nanti.

Kebimbangan kami adalah sekiranya tidak ada langkah-langkah yang berkesan diambil dan dikuatkuasakan, segala masalah yang telah lalu akan berulang termasuklah perlombongan haram akan berleluasa semula.

Oleh itu, sekali lagi PAS Pahang menjunjung kasih ke atas keprihatinan KDYTM Tengku Mahkota Pahang di atas perkara ini serta mendesak pihak kerajaan supaya melanjutkan tempoh moratorium ini sehingga semua perkara berkaitan dengan.aktiviti.perlombongan bauksit ini benar2 terjamin selamat dan tidak.mengganggu keselesaan rakyat.

ANDANSURA RABU
Timbalan Pesuruhjaya PAS Pahang
Adun Beserah

No comments:

Post a Comment