Wednesday, June 1, 2011

Penyokong Lynas ganas, polis gagal kawal

PAS Pahang kesal dengan kekecohan dan provokasi yang telah sengaja ditimbulkan oleh penyokong kerajaan dan dalam himpunan 'Bantahan Lynas' di hadapan Hotel Hyatt, Teluk Chempedak, Kuantan kelmarin.

Demonstrasi aman itu hanya satu pernyataan bantahan daripada penduduk tempatan kepada lima orang pakar dari Agensi Tenaga Atom Antarabangsa (IAEA) yang sedang bermesyuarat berhubung pembinaan kilang yang memproses sisa bahan radio aktif di Gebeng itu.

Kekecohan sepatutnya boleh dibendung jika pihak polis bertindak profesional mengawal provokasi melampau pihak penyokong kerajaan yang terdiri dari Umno, Pakida, Perkasa, Majlis Belia, Belia 4B, GPMS dan lain-lain.

Namun akibat kawalan yang sekadar ‘melepas batuk di tangga itu’ menyebabkan berlaku kekecohan sehingga Timbalan Yang Di Pertua PAS Kawasan Indera Mahkota Andansura Rabu tercedera berikutan penyokong kerajaan yang telah bertindak agresif di luar batas kemanusiaan.

Ketua Pemuda MCA Indera Mahkota, David Choi juga tercedera dan telah membuat laporan polis.

Tindakan tersebut sebenarnya hanya mencacat dan memburukkan negara ini daripada pandangan tetamu dan pelancong yang selama ini menganggap Malaysia sebagai sebuah negara demokrasi.

Penyokong kerajaan juga telah mengapi-apikan isu Lynas ini sebagai isu perkauman di mana kononnya hanya Cina yang membantah Lynas sedangakan Melayu menyokong.

Puluhan ribu rakyat tempatan telah menandatangani petisyen bantahan terhadap kilang Lynas demi keselamatan anak cucu serta generasi mereka akan datang. Oleh yang demikian, rakyat berhak untuk menyatakan bantahan tersebut tanpa sebarang kepentingan lain.

Sehubungan dengan itu juga PAS Pahang menyakan bantahan keras dan mengutuk tindakan provokasi daripada pihak penyokong kerajaan itu dan berharap ianya tidak akan berulang pada masa akan datang.

No comments:

Post a Comment