Saturday, April 21, 2018

Tawaran PAS Pahang: MENGAGIHKAN TANAH LOT RUMAH KEPADA RAKYAT

Memiliki rumah sendiri merupakan impian dan cita-cita semua orang khususnya pasangan yang telah berumahtangga. Ini disebabkan keperluan tempat kediaman ini sama pentingnya selepas keperluan makan dan pakai.

Namun rata-rata harga rumah yang sudah sedia tinggi pada masa ini tidak memungkinkan semua yang memerlukan mampu memilikinya. Apatah lagi peningkatan harga rumah tidak selari dengan pendapatan rakyat.

Satu kajian menunjukkan bahawa negara kita menduduki tangga ke 15 dalam kalangan negara-negara yang mencatatkan kenaikan harga rumah tertinggi. Apatah lagi di kota-kota besar.

Menurut satu kajian, sejak tahun 2009 harga rumah di Malaysia telah meningkat terlalu mendadak dengan kenaikan 10.1% setahun. Kenaikan ini amat luar biasa. Sehinggakan kajian mendapati bayaran pinjaman seorang peminjam menjangkau 40 ke 60% daripada perbelanjaan isi rumah.

Fenomena inilah yang menyebabkan rakyat semakin tertekan di tengah-tengah kenaikan harga barang-barang keperluan dan kejatuhan nilai ringgit.

Menyedari hakikat ini, PAS Pahang menawarkan formula membantu rakyat dengan mengagihkan tanah lot rumah dengan keluasan yang bersesuaian kepada rakyat yang berkelayakan. Di samping itu PAS Pahang akan mengkaji semula status pemilikan skim-skim perumahan sediada seperti PPRT, RPS yang kebanyakannya tiada hakmilik, supaya pada akhirnya rakyat dapat memiliki rumah dan tanah sendiri pada kos mampu milik


No comments:

Post a Comment