Thursday, April 12, 2018

PH terperangkap dalam naratif lama

Oleh ANAK SAHMAD MALAYA

TEMERLOH: Pakatan Harapan (PH) berterusan meracun pemikiran pengundi dengan isu sama berulang kali dengan menafikan perubahan yang dibuat ketika zaman pemerintahan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.

PH masih terperangkap dalam naratif (penceritaan) lama yang menyaksikan mereka hanya bergantung kepada sentimen dan dakwaan semata-mata tanpa fakta baru.

PH sebaliknya terus mahu menunggang "trust deficit" ini dengan mengasak pengundi dengan isu sama secara berulang sedangkan kualiti penghujahan pembangkang merosot jauh berbanding era reformasi.

Selain daripada isu-isu semasa zaman Najib, "trust deficit" bermula dari zaman Tun Dr. Mahathir, dan memuncak dengan kes Datuk Seri Anwar Ibrahim hingga membawa kepada PRU 2013 yang menyaksikan BN hanya dapat meraih 47 peratus undi popular.

Ketika Datuk Seri Najib Tun Razak mengambil alih tampuk kepimpinan bermula 2009, banyak perkara sudah berlaku melibatkan inisiatif Najib sendiri, perkembangan ekonomi yang semakin meningkat, harga minyak, malah perubahan dalam pembangkang itu sendiri.

Ketika PH masih dengan naratif lama, kerajaan BN di bawah kepimpinan Datuk Seri Najib Tun Razak telah berjaya menjawab semua tohmahan yang dibangkitkan pembangkang, malah angka-angka ekonomi pun menyokong Najib.

Pertubuhan-pertubuhan ekonomi atau kewangan pun begitu. Ringgit dan keyakinan pelabur pun sama mengukuh.

BSKL dalam keadaan menaik, eksport mengukur, imbangan dagangan terus positif, rizab asing bertambah, inflasi rendah dan pelbagai lagi perkembangan positif diperlihatkan dalam setiap angka yang tidak mampu dinafikan pembangkang sebenarnya.

Pelaburan asing semakin meningkat, kadar pertumbuhan menaik dari 5-5.5 peratus kepada 5.5-6 peratus sedangkan PH masih terperangkap dalam naratif lama.

Sebenarnya, kemasukan Tun Dr. Mahathir semakin merosakkan kedudukan PH.

Selain imej buruk Tun Dr Mahathir, PH kehilangan kredibiliti dan hujah apabila terpaksa mempertahankan 22 tahun pemerintahan Mahathir yang menjadi punca kelahiran pakatan pembangkang itu sendiri.

Secara perbandingan zaman pemerintahan Tun Dr. Mahathir sebenarnya jauh lebih buruk daripada Najib.

Selain isu penyelewengan dan sebagainya, zaman Tun Dr. Mahathir ditandai oleh serangan terhadap institusi-instusi bebas negara, badan kehakiman dan salah guna agensi penguatkuasaan seperti polis dan banyak lagi.

Ketika zaman Tun Dr. Mahathir, perbezaan pendapat politik ditangani dengan keras. Hari ini pembangkang jauh lebih bebas dengan ceramah, forum, himpunan, demonstrasi dan sebagainya.

Malah Tun Dr. Mahathir sendiri pada umur dan tahap kesihatannya, boleh berdemonstrasi dan berceramah tanpa risau atau takut dibelasah oleh FRU.

No comments:

Post a Comment