Monday, September 26, 2011

Ramai yang marah Sharkar

Ramai yang menghadiri sambutan hari raya anjuran Koperasi Peneroka Felcra Batu 4 Sabtu lalu, kecewa dengan kelantangan Exco Kerajaan Negeri, Adun Lanchang Datuk Sharkar mengkritik PAS meskipun tiada kena mengena dengan majlis tersebut.

Majlis tersebut merupakan sambutan hari raya kepada peserta-peserta Felcra di situ, di samping menyampaikan sumbangan termasuk kepada pelajar-pelajar yang sedang menuntut di luar negara.

Duit yang disampaikan bukan duit Sharkar, tetapi duit koperasi Felcra itu juga. Cuma Sharkar dijemput untuk menyampaikannya saja di Dewan Orang Ramai Sungai Gau itu.

Tetapi apabila mendapat saja pembesar suara, Sharkar tidak melepaskan peluang membantai dan menghentam PAS di hadapan 100 % orang Melayu itu.

Saya fikir Sharkar tahu bahawa di situ terletak kawasan kuat PAS kerana peti undi pilihan raya (UPU) Paya Pulai di situ PAS tidak pernah kalah sejak tahun 1998, termasuklah pada PRK Sanggang 2000.

“Landak tak patut cakap begitu,” kata seorang peserta tua.

Memang sepatutnya pada majlis berkenaan tidak sesuai langsung dijadikan pesta menghentam PAS dalam keadaan tidak ada seorang pun yang menjawap.

Kepada menadahkan telinga pada hari tersebut ada beberapa kemusykilan kepada mereka. Jika seorang pemimpin kerajaan boleh bercakap menghentam secara emosional dan sebelah pihak begitu, maka akibatnya mereka bimbang akan ada yang menjadi ekstrim. Ini seperti yang berlaku dalam ceramah Mohd Sabu di Seremban baru-baru ini. Semua itu belaku selepas pemimpin dan lidah rasmi Umno mencurahkan minyak ke atas perasaan rakyat negara ini.

Premis tempat Sharkar bercakap itu juga merupakan dewan awam. Apa kata kalau sekiranya orang PAS membuat majlis di situ untuk menerangkan keburukan pemimpin Umno yang mentekedarah rasuah umpamanya?

Apa kata kalau rahsia dibuka tentang banyak kawasan balak ‘disapu’ oleh orang Umno? Perangai pemimpin Umno yang main perempuan dan mabuk?

Tempat yang Sharkar menghentam PAS itu dalam Dun Kuala Semantan yang dimenangi PAS dalam PRU lalu, jadi bermakna di situ tempat kuat PAS. Ramai yang percaya kalau Sharkar bertanding di Kuala Semantan pun bila-bila, dia pun akan kalah.

Cuma moral ceritanya di sini, apabila sudah menjadi pemimpin dan usia pun sudah beransur tua, kena pandai-pandailah menghormati orang lain dan melihat suasana semasa jangan sampai orang menyampah dan memaki hamun dalam hati.

Walau awak tu ketua, masa PRU esok nak pujuk orang juga supaya mengundi.

Sekian, menurut yang empunya ceritera.


1 comment:

  1. Biasalah umno..padi lagi tua makin menunduk..UMNO makin tua makin meroyan..ha..ha.

    ReplyDelete