Tuesday, September 6, 2011

Pengkhianat dari kaca mata Umno

Mudahnya untuk menuduh orang lain pengkhianat, hanya bukan di kalangan orang Umno dan anda bercakap pada bukan garisan parti itu, anda akan dicop pengkhianat dan penderhaka. Trend terbaru ialah apabila kenyataan anda dimanupulasi oleh media Umno, maka akan berbondong-bondonglah juak-juak Umno ke balai polis membuat laporan terhadap anda dan mereka berdemonstrasi seluruh negara.

Inilah yang terjadi dalam isu Mat Indera dan Balai Polis Bukit Kepong sekarang. Tidak ada kewarasan lagi apabila sejarah kemerdekaan negara telah 'diumnokan'.

Bayangkan, jika sejarah kemerdekaan negara sendiri boleh dipolitikkan, apa lagi yang anda mahu harapkan daripada Umno?

Artikel menarik di bawah adalah kiriman seorang sahabat.

PENGKHIANAT: HANYA MASALAH WAKTU

Oleh: Abu Husna Firdaus

Tiba tiba kita didendangkan dengan masalah PENGKHIANAT. Ketua Pembangkang di Parlimen telah di cop sebagai Pengkhianat Melayu oleh TPM. Kenyataan ini telah di sambut dengan saman oleh DSAI dan dibalas oleh UMNO Johor dengan menyebut Pengkhianat Melayu beramai ramai kepada DSAI.

Sebenarnya kita mungkin lupa atau tidak tahu atau buat buat tidak tahu ungkapan Pengkhianat ini hanyalah masalah waktu dan peredaran zaman sahaja. Hari ini mungkin seseorang itu pengkhianat mungkin di masa akan datang ia akan di angkat sebagai wira.

Mari kita lihat beberapa contoh.

1. Bekas Menteri Pelajaran Tan Sri Khir Johari semasa mula menghapuskan tulisan Jawi di sekolah sekolah di tanah air telah di lihat sebagai seorang yang berpandangan jauh dalam bidang pendidikan kerana menguatamakan tulisan rumi . Ia di anggap wira ketika itu. Hasilnya 30 tahun kemudian beliau telah di anggap sebagai pembunuh tulisan jawi kerana tulisan itu kini hanya di gunakan oleh segelintir orang sahaja . Beberapa generasi telah menjadi buta jawi.

2. Hitler semasa di zaman kebangkitannya di anggap wira bagi bangsa Aryan dan hampir menguasai Eropah. Di kala itu tiada siapa yang berani mengatakan Hitler itu pengkhianat Eropah melainkan ia diangkat sebagai Wira. Namun oleh kerana ia telah di kalahkan semasa Perang Dunia Kedua, sekelip mata ia telah menjadi sejahat jahat manusia di zaman moden ini.

3. Tidak berapa lama selepas Perang Dunia Kedua di Hungary, kerajaan yang ada telah di gulingkan oleh puak komunis yang mendapat sokongan Soviet Union. Ribuan kereta kebal menggempur Budapest, ibu negaranya. Ramai penyokong kerajaan ketika itu di bunuh. Mereka dianggap pengkhianat Negara . Bagaimanapun setelah fahaman komunis tumbang pada 1989 , kubur pengkhianat ini telah di gali semula dan di kembumikan semula sebagai Wira Negara.

4. Semasa Napoleon di kalahkan kali pertama pengikut pengikut beliau telah di angkap pengkhianat dan pengacau Negara kerana cuba untuk membawa beliau kembali ke Perancis. Namun setelah Napoleon Berjaya kembali ke Paris, pengkhinat ini di diangkat sebagai wira Negara.

5. Semasa pemerintahan Tun Mahathir , ramai menganggap beliau sebagai wira dan sangggup cium tangan beliau. Namun setelah beliau meletak jawatan dan mengkritik kerajaan Abdullah Badawi , beliau di anggap pengacau sahaja dan di katakana mengalami Sindrom Orang Pencen.

6. 6 bulan dahulu dulu , di Libya rakyat yang bangkit melawan Ghadafi di anggap pemberontak dan pengkhianat negara oleh banyak pihak. Tetapi setelah perjuangan mereka berjaya , mereka dianggap hero dan dunia termasuk Malaysia telah mengiktiraf kerajaan mereka.

Oleh itu, DSAI tidak perlu gusar hanya kerana orang memanggilnya pengkhianat.Hanya peredaran masa menentukan samada ia terus menerus di panggil pengkhianat atau di angkat sebagai wira kemudian hari nanti.Yang nyata jika ia masih lagi Ketua Pembangkang selepas PRU 13 nanti , sah lah ia akan di terus di panggil pengkhianat. Jika ia menang dan menjadi PM selepas PRU 13 nanti, nescaya DSAI akan di angkat sebagai wira , hero dan bermacam macam gelaran yang akan memuja beliau. Kepada pembaca semua patut mengetahui bahawa SEJARAH DI TULIS OLEH MEREKA YANG MENANG.

(Tulisan ini pernah disiarkan di sidangonline satu masa dulu dan masih relevan ketika Timbalan Presiden PAS di serang sekarang ini. Dinukil semula dengan sedikit tambahan.)

No comments:

Post a Comment