Friday, September 30, 2011

"Umno parti batil" - Sinar Harian


Parti 'kebatilan sejati' yang mendambakan ummah
- IBRAHIM ABDULLAH


PARTI politik terus berkembang seperti kulat pada musim hujan. Tidak bosan-bosan orang mendirikan parti politik. Tentu mereka memiliki mimpi-mimpi indah dengan partinya itu.

Rakyat dan ummah semakin bingung memilih parti. Parti mana dapat menjadi sarana atau wasilah yang sesuai dengan cita-cita diinginkan. Mungkin tidak ada sama sekali, dan mungkin ada. Semuanya tergantung kepada pilihan anda.

Hanya ummah dan rakyat perlu berhati-hati, agar tidak tersalah pilih, kelak menjadi sesalan yang tidak berguna lagi, malah menjadi kutukan pula. Jangan-jangan anda memberikan suara kepada jenis 'Parti kebatilan sejati' dalam peti undi anda, kerana sia-sia dengan janji-janjinya, di dunia dan akhirat.

Adapun ciri-ciri yang dimiliki 'Parti kebatilan sejati' antara lain seperti berikut:

Parti anda pilih itu, tidak dalam rangka mengajak beribadah dan menyembah kepada Allah semata. Tidak mengajak taat kepada Allah dan Rasul-Nya, melaksanakan hukum-hakam-Nya, dan tidak melaksanakan amar makruf dan nahi mungkar.

Parti anda pilih itu, memberikan wadah kepada thagut, berkoalisi dengan kafir musyrik, serta berkoalisi dengan mereka yang memusuhi agama Allah. Mengajak orang melakukan keganasan, kekejaman, dan membuat huru-hara dalam masyarakat, dan anti agama.

Parti anda pilih itu, mengajak ummah untuk bertahkim dan memberikan wadah kepada sistem jahiliah, mencela dan menolak sistem Rabbul Alamin (al-haq), dan meyakini sistem jahiliah itu, sebagai kebenaran, serta mengajak para pengikutnya meyakini sistem jahiliah itu.

Parti anda pilih itu, orientasinya hanya kekuasaan semata-mata, omong kosong, janji dimungkiri, amanah dikhianati, merampas hak orang lain. Menggunakan segala cara dan halalkan yang haram, seperti Nicolo Machiavelli, yang mempunyai akidah dalam mencapai tujuan kekuasaan kuku besi, dan mengsengsarakan rakyat jelata.

Parti anda pilih itu, pemimpin tidak lain, adalah orang-orang yang hatinya terkena penyakit nifaq dan munafik; banyak bercakap, tapi tak buat apa; bila serah amanah, dia khianat; bila bertengkar, dia melampau dan berlebih-lebihkan, seolah-olah dia yang punya kuasa.

Parti anda pilih itu, mengkhianati ummah dan suka berprovokasi. Mereka bukan lagi pembela rakyat dan ummah, mereka suka mengadu-domba. Mereka gila kuasa bila berkuasa. Mereka menjadi alat kekuasaan, dengan mendapatkan imbalan dan sokongan murahan.

Parti anda pilih itu, seperti lalat yang hinggap di tempat-tempat kotor. Bukan seperti lebah, hinggap di bunga-bunga, kemudian hasilkan madu, yang bermanfaat bagi kehidupan. Mereka halalkan apa diharamkan oleh Allah Taala.

Parti anda pilih itu, umumnya mereka yang tidak memiliki niat memperbaiki diri, negara dan bangsa, tetapi dengan amal-amalnya itu, yang akan menghancurkan bangsa dan tanah air, kerana membiarkan segala bentuk penyimpangan dan penyelewengan yang ada. Bahkan mendukung penyelewengan dan penyimpangan. Orientasinya bukan 'bertolongan atas takwa' sebaliknya 'bertolongan atas permusuhan' yang tidak sudah-sudah.

Parti anda pilih itu, pemimpinnya banyak terlibat dalam rasuah dan kolusi, serta segala bentuk perbuatan tidak sesuai dengan nilai-nilai keadilan dan kebenaran.

Parti anda pilih itu, jadi tali barut dan loyar buruk para koruptor. Membela para koruptor yang kebetulan terlibat sama. Manakala parti itu melakukan komplotan dan konspirasi dengan kekuatan politik lainnya, bertujuan melemahkan lembaga-lembaga, dan sektor-sektor yang ingin menegakkan kebenaran serta kebaikan.

Jika kita menemukan 10 ciri di atas, maka selamatkanlah diri dan keluarga serta hindari parti yang seperti itu kerana nilai bahayanya lebih besar dari manfaatnya untuk generasi seterusnya.

Bekerja dan berkhidmat bagi parti yang memiliki 10 ciri di atas, hanyalah mendatangkan mudarat dan murka daripada Allah SWT. Tentunya segala amal yang kita kerjakan nanti, semuanya harus kita pertanggungjawabkan di hadapan Allah Rabbulalamin. Justeru, kata yang arif, orang-orang cerdik tidak akan tergesa-gesa terjun ke dalam jurang, sebelum mengukur dalamnya jurang itu.

~ Sinar Harian
28/09/11


No comments:

Post a Comment