Tuesday, July 19, 2016

Felda : Bayar segera duit jualan buah sawit ( BTS) peneroka .

Peneroka Felda dan Generasi pelapis yang menetap di tanah rancangan mulai bersungut disebabkan mereka belum menerima lagi bayaran hasil jualan buah sawit. Ramai kalangan peneroka yang menjual buah sawit pada 2 Julai 2016 masih belum menerima sebarang bayaran sehingga hari ini. Lebih malang lagi, ada yang mendapat separuh sahaja bayaran bagi hasil jualan sawit bagi bulan Jun yang lalu.

Saya melihat perkara ini melibatkan kaedah pengurusan bayaran ( jauh sekali andaian nakal yang mengatakan Felda kurang kewangannya ).

Jika pengurusan Felda menukar sistem bayaran, saya mencadangkan :

Maklumkan terlebih dahulu tentang tarikh bayaran penerimaan jualan hasil. Sebagai contoh, bayaran akan dibuat pada setiap 2 kali sebulan, iaitu bayaran pertama pada 10 hb dan bayaran kedua pada 20 hb. Pemakluman ini secara bertulis kepada semua warga peneroka.

Ini akan memudahkan kalangan peneroka dan generasi muda untuk menguruskan bajet bulanan kewangan masing masing seperti bayaran pinjaman kenderaan, bil bil serta lain lain komitmen.

Saya juga meminta supaya perkara ini diatasi segera kerana ramai kalangan anak anak peneroka yang mengambil upah mengusahakan lori memunggah hasil sawit ke kilang. Mereka terpaksa mendahulukan duit sendiri untuk bayar upah ' loading 'dan lain lain.

Justeru itu, satu jawapan yang konkrit diperlukan dari pihak Felda bagi menyelesaikan perkara diatas. Usah biarkan nasib peneroka dan rakan rakan generasi ke 2 ( yang mengusahakan sawit di tanah rancangan) berlarutan lantaran sememangnya ' periuk nasi ' mereka bergantung sepenuhnya kepada hasil jualan sawit.

Saya percaya, diatas kebijaksanaan pegawai pegawai Felda mampu menyelesaikan perkara ini secara profesional dan berhemah.

Sekian.

Sdr YOHANIS BIN AHMAD
Timbalan Pesuruhjaya Pas Pahang
Pengerusi Lajnah Pembangunan Tanah & Hal Ehwal Felda Pas Pahang
19 Julai 2016.








No comments:

Post a Comment