Tuesday, April 22, 2014

“Saya dengar pemandu berdengkur” – mangsa kemalangan

TEMERLOH: Seorang mangsa kemalangan bas ekspres di Kilometer 116 Lebuh Raya Pantai Timur (LPT) kelmarin, percaya nahas tersebut mungkin berpunca daripada pemandu bas tersebut yang mengantuk.

Norhaizan Hassan, 40, berasal dari Johor yang patah tangan dan dimasukkan besi itu, malah mendakwa beliau sendiri mendengar pemandu berdengkur.

“Saya duduk di bangku bersebelahan dengan pemandu dan saya dengar pemandu bas berdengkur.

“Pada masa itu saya dah mula risau tetapi tak nampak pula pemandu kedua,” katanya ketika ditemui di Hospital Sultan Haji Ahmad Shah di sini semasa dikunjungi oleh Ahli Parlimen Temerloh Ustaz Nasrudin Hassan.

Turut mengiringi, Timbalan Pesuruhjaya PAS Pahang Md Jusoh Darus, Pengarah MTD Semantan Hassanuddin Salim dan Pegawai Sekretariat Parlimen Temerloh Zulkarnaini.

Norhaizan yang baru balik daripada menyelesaikan tuntutan mahkamah di Kuantan atas satu lagi kes kemalangan berkata, malapetaka itu berlaku terlalu pantas berlaku.

“Tiba-tiba saya terasakan bas berpusing-pusing dan apabila berhenti saya lihat pemandu bas sudah tercampak dan rakan saya yang di belakang pula terhambur ke hadapan.

“Apabila bas berhenti kerana terbalik suasana menjadi kecoh dengan teriakan dan tangisan penumpang terutamanya kanak-kanak. Semuanya berasak-asak cuba keluar melalui tingkap yang pecah,” ujarnya.

Norhaizan berkata, mujurlah bantuan keselamatan sampai dengan pantas selepas bencana itu kerana berlaku tidak jauh dari Tol Temerloh.

Beliau turut mendakwa, bas tersebut sebenarnya terlewat bertolak beberapa jam daripada jadual asal.

Sabtu lalu tiga penumpang termasuk seorang bayi 11 bulan parah apabila sebuah bas ekspres membawa 27 orang dalam perjalanan dari Kuantan ke Kuala Lumpur terlibat dalam kemalangan kira-kira 10 kilometer dari Plaza Tol Temerloh.

Kejadian kira-kira jam 1.15 pagi itu, bas berkenaan dikatakan terbalik sebelum terjatuh dan tersangkut dalam longkang di sebelah kiri jalan setelah terbabas dan melanggar pengadang jalan sebelah tengah lebuh raya.

Sementara itu Nasrudin turut menyampaikan sumbangan wang tunai kepada mangsa-mangsa lain dan pesakit di hospital berkenaan.

Dalam pada itu, sepanjang minggu lalu saja tiga kemalangan bas ekspres telah berlaku. Pertama di Bentong yang mengakibatkan tiga kematian. Kedua di Temerloh dan ketiga di Pekan yang mengorbankan yang mana seorang pelancong asing dalam bas dua tingkat itu terkorban.

~ Norhaizan sebak menceritakan saat-saat cemas ketika kemalangan kepada Nasrudin.

No comments:

Post a Comment