Tuesday, June 14, 2011

Tanah PBT terlepas kepada Cina: Pemuda PAS wajar lapor SPRM

Dewan Pemuda PAS sewajarnya bertindak proaktif melaporkan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah bagi menuntut penyiasatan bagaimana lot tanah milik Majlis Perbandaran Temerloh (MPT), dalam bandar, boleh terlepas kepada sebuah syarikat milik bukan bumiputera.

Penyiasatan perlu dibuat bagi menyiasat sama ada berlaku penyalahgunaan kuasa atau rasuah berlaku dalam penjualan tanah tersebut.

Perkara ini didedahkan sendiri oleh Pemuda Umno Temerloh yang bertindak membuat bantahan dan berdemonstrasi bersama peniaga Ahad lalu.

Lot tanah berhampiran bangunan Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) Temerloh (jalan ke pasar) itu kini sebahagiannya disewa sebuah syarikat milik bumiputera dengan MPT manakala sebahagian lagi dijadikan tapak berniaga 13 peniaga kecil Melayu yang juga disewa dengan MPT.

Menurut sumber Pemuda Umno, penjualan tanah tersebut dikatakan telahpun diluluskan dalam mesyuarat Exco Negeri Pahang.

Katanya, terdapat bukti surat kelulusan telah dikeluarkan bagi membolehkan syarikat milik Cina itu membeli tanah tersebut yang berkeluasan 0.3 hektar dengan nilai antara RM1.6 juta hingga RM1.8 juta.

Difahamkan, tauke Cina itu telah pun membeli sebidang tanah di belakang lot tersebut. Jika dibangunkan, kampung warisan Melayu di tengah bandar Temerloh iaitu Kampung Haji Saleh, akan terlindung terus.

“Jika tanah tersebut dibangunkan dengan bnagunan seperti pasar lama Temerloh dulu, saya percaya tidak akan ada lagi orang Melayu yang mempu membeli bangunan beratus ribu,” kata satu sumber pemuda Umno.

Menurut sumber itu, banyak lagi tanah milik Melayu di bandar Temerloh yang akan tergadai ke tangan bukan bumiputera.

“Kami tidak tuduh sesiapa, hanya mahukan penjualan tanah ini dibatalkan. Ahli Majlis Perbandaran Temerloh yang mewakili Umno sepatutnya mempertahankan tanah ini, jika tidak mereka boleh dituduh bersekongkol dalam isu penjualan tanah ini,” katanya.

Difahamkan, Ketua Umno Bahagian Temerloh Dato' Mohd Sharkar Shamsuddin, yang juga Exco Kerajaan Negeri, sangat marah dengan demonstrasi bantahan Pemuda partinya itu.

GAMBAR:
Tapak milik MPT inilah yang dikatakan telah dijual kepada seorang tauke Cina bernama "Michael".


2 comments:

  1. Michael tu hanya barua taukey atau Chukung...dia bukan taukey....!

    ReplyDelete
  2. Salam..kalo x keberatan sy nk tau dr mana sumber & sapa yg mewar2kn berita ini??...Samada sahih ke tdk sumber tsbt....

    ReplyDelete