Monday, June 13, 2011

Asalnya Umno, kembalilah ke Umno

Sebenarnya tidak ada apa yang mengejutkan dengan tindakan bekas ahli Umno melompat ke PKR Datuk Alimuddin Sawal, yang kembali meloncat ke pangkuan Umno minggu lalu.

Cuma yang mengejutkan, mengapa beliau begitu lewat mengisytiharkan lompatan tersebut kerana angin-angin yang mengatakan beliau ingin melompat itu telah tersebar sejak pilihan raya kecil (PRK) Kerdau lagi. Di mana beliau dikatakan akan membuat pengumuman pada waktu itu dengan membawa pengikutnya bagi menggambarkan penolakan terhadap perjuangan Pakatan Rakyat (PR).

Alimuddin, seorang broker tanah berbangsa Kampar, merupakan bekas Ketua Cawangan UMNO Bukit Bendera, Mentakab dan jawatankuasa bahagian Temerloh mulai 1983 hingga 2008 sebelum menyertai PKR.

Ketika lawatan Ketua Umum PKR Dato’ Seri Anwar Ibrahim ke Temerloh pada 28 Mei lalu, Alimuddin masih hadir termasuk di majlis minum petang di Kampung Bukit Pak Silap. Tetapi kehadirannya mungkin tidak dilayan sangat kerana kebanyakan pemimpin PKR tempatan sudah mengetahui hasrat beliau untuk menyeberang ke kem Umno.

Kira-kira seminggu selepas itu, Alimuddin mengambil kesempatan mengisytiharkan melompat parti di hadapan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz, Ketua UMNO Bahagian Jerantut, Tan Sri Tengku Azlan Sultan Abu Bakar bersaksikan Ahli Dewan Undangan Negeri (DUN) Pulau Tawar, Datuk Dr. Ahmad Shukri Ismail, ADUN Tahan, Datuk Wan Amizan Wan Abdul Razak, Ketua Wanita UMNO Bahagian Jerantut, Norhelan Mahmud dan Ketua Puteri, Hartini Abdul Rahman.

Laporan Sinar Harian, Mohamed Nazri berkata, tindakan Alimuddin disifatkan tepat pada masanya berikutan kini PKR dalam kegelapan untuk mencari laluan menuju ke Putrajaya seperti yang diuar-uarkan oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Menurutnya, pemilihan Alimuddin yang keluar parti untuk menyertai UMNO membuktikan terdapat kepincangan jelas dalam PKR yang tidak mampu membawa hala tuju dengan jelas dan baik, melainkan hanya berangan untuk menakluki negara.

Alimuddin mengambil kesempatan bertemu tokoh politik yang hadir dalam mesyuarat bahagian itu, semata-mata untuk mengisytiharkan dirinya keluar daripada PKR cabang Mentakab kerana tidak serasi lagi dengan hala tuju parti itu.

1 comment:

  1. AKU MELOMPAT DIUPAH....DILOMPAT PUN ADA UPAH...GITULAH BREGOT....!

    ReplyDelete