Wednesday, July 25, 2018

Polis serbu tiap kali, premis judi terus operasi

Polis telah menjalankan beberapa siri serbuan di kawasan perjudian di Beserah di sini sejak dua bulan lalu namun gagal menghalang premis berkenaan daripada daripada terus beroperasi.

Adun Beserah Andansura Rabu memberitahu Dewan Undangan Negeri Pahang semalam bahawa pihak berkuasa telah melakukan tujuh serbuan sejak akhir Mei dan menahan beberapa orang termasuk warga asing dan merampas mesin perjudian.

Beliau berkata anggota polis dari balai polis Cherating sering melakukan serbuan namun yang menghairankan mereka menyerbu premis yang sama yang telah diserbu mereka beberapa hari sebelum itu.


"Para penjaga dan peralatan perjudian telah dirampas tetapi semasa polis serbuan seterusnya mendapati tempat itu beroperasi seperti biasa. Sayangnya, walaupun polis melakukan yang terbaik untuk membendung kegiatan tersebut, mereka masih tidak dapat menghentikannya sepenuhnya.

"Kami memuji polis kerana usaha mereka tetapi tetapi sia-sia kerana jenayah tersebut tidak terhapuskannya. Mungkin ada keperluan untuk pendekatan yang lebih drastik dan diselaraskan dengan baik, ... sesuatu yang perlu dilakukan, "katanya semasa perbahasan usul terima kasih kepada titah ucapan Pemangku Raja Pahang Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah.


Andansura berkata Beserah adalah kawasan majoriti Melayu dan aktiviti tidak bermoral akan menghancurkan hubungan harmoni yang dinikmati oleh penduduk di sana.


"Terdapat kes di mana suami bertengkar dengan isteri mereka di premis perjudian kerana gagal pulang ke rumah atau memberikan wang saraan kepada keluarga .... anak-anak mengadu bapa mereka tidak membawa pulang wang gaji."


Apabila ditemui kemudian, Andansura berkata beliau juga terkeliru bagaimana premis-premis perjudian itu boleh terus beroperasi walaupun serbuan biasa.

"Polis telah menjalankan tugas mereka tetapi itu adalah kasihan kita tidak dapat menghapuskan kegiatan perjudian haram sepenuhnya," katanya.

Sementara itu, Menteri Besar Datuk Seri Wan Rosdy Wan Ismail menasihatkan para wakil rakyat untuk membahaskan fakta-fakta tulen dan bukannya berdasarkan khabar angin.

"Jika berlaku kesilapan, mestilah berani mengakui kesilapan itu. Hormatilah anggota dari parti pemerintah dan pembangkang .... ini adalah untuk memastikan semua pihak memainkan peranannya untuk mengarah kepada negeri ini terus maju dan rakyat dapat hidup dengan makmur, "katanya ketika membentangkan usul terima kasih pada titah Pemangku Raja Pahang.

Andan, paling kiri, bersama Adun Chenor di luar dewan

No comments:

Post a Comment