Wednesday, December 19, 2012

Apa tujuan Muslimat PAS panggil Hasan Ali, Dato' Nan?

Amat memeranjatkan. Barang dijauhkan Allah, apakah seorang tokoh muslimat PAS Pahang benar-benar akan menyeberang ke Umno?

Sekurang-kurangnya itulah cerita-ceriti yang sedang berlegar hangat dan kecur diperkatakan sekarang.

Cerita bermula, apabila muslimat yang pernah bertaraf Pusat itu memanggil Presiden Jati yang dipecat daripada PAS iaitu Datuk Dr Hasan Ali berceramah kepada pelajar-pelajar kem cuti sekolah di sekolah agamanya.

Manakala Pengerusi Umno Pahang Datiuk Seri Adnan Yaakob pula dijemput dan diberi penghormatan berucap pada majlis penutup kem (kursus) tersebut.

Buat masa ini, semua tidak percaya Ketua Muslimat Kawasan itu akan mengisi borang Umno. Malah, masih belum timbul cerita itu. Tetapi motif beliau yang sebenar tidak diketahui.

Beliau dikatakan tidak pernah merujuk kepimpinan PAS untuk memanggil ‘musuh’ PAS itu apatah lagi menjelang PRU ini.

Beliau pernah bertanding atas tiket PAS dalam PRU lalu, tetapi dipercayai aktivitinya agak perlahan selepas kalah dalam pertandingan peringkat negeri.

Melihat kepada kefahaman bekas guru kerajaan itu, saya tidak percaya beliau akan keluar PAS dan masuk Umno. Saya percaya, kefahamannya tentang dakwah, perjuangan, pengorbanan, uslub, hikmah, siyasah dan sebagainya jauh lebih tinggi dari saya. Lagipun, beliau orang lama dan bertaraf pemimpin.

Akan tetapi suasana semasa, kondisi seseorang dan perhitungan politik masing-masing tidak boleh dibaca. Faktor makan budi dan terdesak juga, mungkin tidak pernah diambil tahu oleh kepimpinan negeri serta sahabat-sahabatnya. Kita tidak tahu kerana kita tidak berada di tempatnya.

Pada hemat saya, amat tidak sesuai beliau memanggil tokoh-tokoh berkenaan. Mungkin ada orang boleh berhujah, kita kena berfikiran terbuka, berlapang dada dan sebagainya. Tapi, pernahkah kita terfikir, mahukah Umno atau gerakan belia atau GPMS memanggil penceramah-penceramah kita?

Pada hemat saya, pintu fitnah lebih baik ditutup awal-awal sebelum melukai hati sahabat serta rakan sejamaah.

Apa-apapun, mudah-mudahan hatinya tidak terbuka untuk menyertai parti syaitan dikenali itu.

Kita mendoakan yang baik-baik sahaja!


No comments:

Post a Comment