Wednesday, May 23, 2012

Najib dicabar jadi anak jantan

Jutaan rakyat seluruh negara dan yang mengikuti melalui internet debat antara Ketua Pemuda Umno Khairy Jamaluddin dan Pengarah Strategik PKR Rafizi Ramli malam ini, mendengar moderator debat tersebut Dr Maszlee Malik mencabar Perdana Menteri Dato’ Seri Najib Razak agar menjadi anak jantan.

Cabaran tersebut ialah supaya memberanikan diri berdebat dengan Ketua Pembangkang Dato’ Seri Anwar Ibrahim. Ini kerana Najib sebelum ini berdolak-dalik mengelakkan diri apabila dicabar berdebat. Sedangkan bertukar hujah dan berlawan pemikiran seperti itu sudah biasa diamalkan di negara-negara maju seperti Amerika Syarikat di England.

Umum mengetahui, selama ini Najib hanya diberi imej yang baik oleh akhbar-akhbar Umno. Beliau kelihatan begitu lantang dan petah, terutama menghentam Pakatan Rakyat dan Anwar tetapi hanya dalam media Umno dan di pentas-pentas parti-parti itu sedangkan pada hakikatnya amat takut berhadapan dalam berhujah dengan Anwar.

Maka pertemuan itulah yang sedang dinanti-nantikan oleh rakyat Malaysia. Meskipun orang ramai sudah tahu, Najib tidak akan berani berhadapan dengan Anwar di pentas sampai bila-bilapun!

Ramai yang terperanjat, apabila dalam debat tadi didedahkan bahawa Khairy semasa di bawah kerajaan bapa mertuannya dulu, Tun Abdullah Ahmad Badawi telah menggunakan kira-kira RM237,000,000,000 (bilion) wang Petronas antara tahun 2004 hingga 2007 yang entah ke mana dibelanjakan.

Soalan ini dua kali diajukan oleh Rafizi, tetapi tidak dijawap sedikitpun oleh Khairy.

Pendedahan isu ini dirasakan akan membawa kesan negatif dan besar akibatnya kepada Khairy (yang dikatakan pernah menjadi orang paling berkuasa semasa era Pak Lah) kerana ia akan digunakan oleh musuh-musuh Khairy sendiri yang berada dalam Umno untuk menjatuhkan beliau.

Pada asalnya debat tersebut membawa tajuk pemansuhan PTPTN dan hala tuju masa depan pendidikan negara. Debat tersebut dianjurkan oleh Kumpulan Karangkraf dan disiarkan secara langsung oleh Astro Awani.

Namun Khairy ternyata tidak dapat membawa persoalan yang dibincangkan sebaliknya beberapa kali mengambil kesempatan menyindir Anwar Ibrahim dan memperlekeh Buku Jingga, itu saja. Beberapa persoalan yang diajukan kebanyakannya tidak dijawap langsung.

Secara peribadi, saya fikir Khairy sebenarnya tidak bersedia sangat dengan debat tersebut kerana kelihatan tercari-cari punca ataupun kusut. Angka-angka yang disebutnya jelas menyebabkan beliau sendiri tidak faham. Ada ketika fakta yang diberikan adalah salah dan ditertawakan hadirin. Ada kemungkinan dia meminta bantuan beberapa kawan-kawannya untuk mencarikan point untuknya. Tetapi beliau hanya mempertaruhkan keberanian peribadinya yang mampu berdebat.

Dapat diperhatikan dengan jelas beliau kelihatan sangat gemuruh dan gabra walaupun sesekali emosional terutama apabila diboo oleh penonton. Ini amat berbeza sama sekali dengan Rafizi yang kelihatan tenang, mampu tersenyum dan berdebat dengan yakin apabila memberikan angka-angka dengan tepat.

Khairy mungkin mahu menunjukkan kejantannya, yang mahu dibuktikannya lebih hebat daripada Najib. Tetapi dengan berakhirnya debat tadi, nampaknya pada perkiraan saya Khairy bakal menjadi kutukan Umno!






No comments:

Post a Comment