Wednesday, January 18, 2012

MB tak mengaku pengecut tapi cuba elak berdebat

Menteri Besar Pahang Datuk Seri Adnan Yaakob hari ini tampil di muka depan akhbar Sinar Harian mendakwa beliau bukanlah seorang pengecut untuk berdebat dengan Ahli Parlimen Kuantan Fuziah Saleh dalam isu Lynas.

Namun dalam masa yang sama awal-awal lagi sudah menganggap debat tersebut adalah sia-sia.

Kepada saya, punyalah pembelit Tok Nan ni.

Belum apa-apa lagi dia dah tuduh Fuziah mahu cari isu propaganda dan tak mahu dengar hujah pakar.

“Saya bukan pengecut. Saya tak gentar sekiranya Fuziah mahu ajak saya berdebat tetapi jika dia mahu menjadikannya isu propaganda, maka perdebatan itu sia-sia.”

Sebelum ini Fuziah bersedia untuk berdebat dengan siapa saja termasuk Tok Nan seperti yang mahu dianjurkan sepuah NGO.

Sudah tentu sebagai wakil rakyat Kuantan, Fuziah mesti bela penduduk Kuantan yang dalam gementar berhadapan prokjek itu. Memang orang Pelangai, tempat yang Tok Nan wakili, tak takut dengan Lynas.

“Kita boleh berdebat dengan orang-orang bijak tetapi adakah kumpulan anti-Lynas ini bijak? Kita telah berikan mereka semua fakta daripada tetapi mereka masih tidak menerimanya,” katanya.

Tengok, asal saja orang lain susah untuk dia kata bijak melainkan dia. Tok Nan rabun agaknya, pihak anti-Lynas juga punyai khidmat pakar dari luar.

Bijakkah Adnan? Tidakkah sepanjang pemerintahan rejimnya di Pahang pendapatan negeri tidak bertambah dan bajet defisit memanjang? Tidakkah perbelanjaan pengurusan dan pembangunan terpaksa berhutang daripada Pusat dan hutang sudah menjangkau RM2.3 bilion?

Tidakkah hasil bumi seperti balak sudah gondol kebanyakannya dan masalah rakyat seperti bekalan air tidak pernah selesai?

Tok Nan tak sedar ke, di Pelangai kawasannya ada perumahan rakyat yang sudah bertahun-tahun tak selesai?

Bijakkah bekas guru ini yang dilantik menjadi Menteri Besar?

Bijak belit adalah.

Dia kata dia bukan pengecut tetapi apabila kumpulan anti-Lynas, Badar, datang mahu serah memorandom dia lari tinggalkan pejabat.

Yang dia berani, halalkan Lynas semasa pembentangan bajet, itu saja.

No comments:

Post a Comment