Sunday, January 15, 2012

Politik lucah Umno: Kesannya kepada pemikiran generasi muda

Umno dijangka akan terus memainkan politik lucah sebagai cara mudah mengekalkan sokongan orang Melayu kepada parti itu, terus menjelang PRU akan datang.

Bagi mereka, amalan mempropagandakan politik lucah itu mampu menipu dan mempengaruhi pemikiran orang-orang Melayu demi mengekalkan kuasa rejim mereka pada masa akan datang.

Buktinya, hari ini lidah rasmi Umno, Mingguan (ada yang memanggilnya Utuseks) Malaysia sekali lagi cuba mengaitkan Datuk Seri Anwar dengan kumpulan gay setelah Umno kalah dalam perbicaraan di mahkamah baru-baru ini.

Pemerhati berkata, sejak kes Anwar berjalan di mahkamah Umno banyak bergantung rezeki politik melalui manipulasi terhadap punggung Saiful Bukhari Azlan dengan jentera penerangan dan propaganda parti tersebut mempergunaan isu tersebut semahu-mahunya.

Seolah-olah talian hayat politik spesis Umno adalah bergantung benar kepada punggung Saiful.

Atas nasihat Apco, percaturan politik lucah bagi mencemar maruah adalah jalan pintas bagi menjatuhkan musuh politik Umno selama ini. Apabila rakyat tidak lagi berbicara soal rasuah, kesempitan hidup, kos barangan tinggi, kelecehan pentadbiran BN, kejahatan agensi kerajaan yang dipergunakan Umno dan sebagainya.

Sebelum ini tayangan rakaman video seks yang difitnah melibatkan Anwar kepada wartawan di Hotel Seri Carcosa, Kuala Lumpur iaitu pada hari yang sama Dewan Undangan Negeri (Dun) Sarawak dibubarkan bagi membolehkan Pilihan Raya Negeri (PRN) yang ke 10 diadakan.

Ia sudah tentu menjadi bahan kempen BN di PRN Sarawak. Dan ternyata ada sedikit keberuntungan apabila BN menang kerana Pakatan agak letih terpaksa menepis fitnah rekaan tersebut.

Pada setiap kali PRK pula, politik lucahlah yang menjadi kekecuran dan keberahian penceramah Umno. Dan saya sendiri berulang kali menyaksikannya pada PRK Kerdau tahun lalu.

Selepas itu lidah rasmi Umno menayangkan gambar video yang sama di muka depan akhbar berkenaan berbulan-bulan lamanya. Tanpa sedikit pun merasa segan bahawa akhbar lidah rasmi Umno itu dilanggan sehingga ke bilik perpustakaan sekolah rendah.

Nmapaknya trend politik Umno pada masa akan datang tidak lagi akan memperhitungkan soal moral ataupun fitnah. Kerana seperti kata pepatah, pembohongan yang diulang-ulang akhirnya akan diakui benar (oleh orang-orang yang bodoh seperti penyokong Umno di luar bandar).

Kini rakyat Malaysia yang mahu mempertahankan moral dan mendidik anak-anak supaya menjadi manusia yang senonoh, menghadapi pilihan yang sungguh sukar kerana politik lucah akhirnya dijadikan satu senjata untuk mempertahankan kuasa oleh parti pemerintah sendiri.

Serangan politik lucah akhirnya menjadi lazim dan dapat dibaca di sekolah rendah, rumah, kedai kopi dan tayangan televisyen.

Umno mungkin boleh berjaya menghapuskan musuh politiknya, tetapi ‘bayaran’ yang terpaksa dikorbankan ialah kerosakan total dalam otak pemikiran generasi muda kan datang!

No comments:

Post a Comment