Tuesday, August 3, 2010

Kos LPT Fasa 2 meningkat 15 %

KUANTAN: Projek Lebuhraya Pantai Timur Fasa 2 (LPT2) dari Jabor, Kuantan ke Kampung Gemuruh, dekat sini yang tertangguh hampir setahun daripada jadual asal dijangka siap sepenuhnya pada Jun 2012.

Menteri Kerja Raya Datuk Shaziman Abu Mansor berkata kos pembinaan lebuh raya sepanjang 184 kilometer itu juga dijangka meningkat sekitar 15 peratus berbanding kos asal RM3.7 bilion.

"Kos meningkat berikutan kenaikan harga barang binaan selepas harga petroleum naik pada 2008-2009, selain pelantikan kontraktor baru untuk menggantikan enam kontraktor yang terpaksa ditamatkan kontraknya kerana gagal menyiapkan pakej masing-masing," katanya kepada pemberita selepas melawat tapak binaan LPT2, di sini pada Isnin.

Turut hadir Ketua Setiausaha Negara Tan Sri Mohd Sidek Hassan.

Beliau berkata tender untuk pelantikan kontraktor baru itu dibuka bermula Isnin hingga akhir bulan ini dan ianya untuk enam pakej bermasalah yang dikawal selia oleh Jabatan Kerja Raya (JKR).

Beliau berkata pembinaan LPT2 dibahagikan kepada dua segmen iaitu segmen pertama sepanjang 64km dikendalikan Lembaga Lebuhraya Malaysia (LLM) dan diserah kepada Kumpulan MTD, manakala baki sepanjang 120km dikendali JKR.

Segmen JKR dibahagikan kepada 16 pakej termasuk enam yang bermasalah, katanya.

Mengulas lanjut, Shaziman berkata laluan Kampung Gemuruh-Bukit Payong dijangka siap hujung tahun ini, manakala Kampung Gemuruh-Bukit Besi dijangka siap pertengahan tahun depan.

Laluan akan dibuka kepada orang ramai sebaik saja ia siap dan kerajaan tidak bercadang untuk mengenakan tol sepanjang tempoh itu sehinga keseluruhan fasa siap pada Jun 2012, katanya.

"Setakat ini kita masih belum membincangkannya di Kabinet dan perlu kita ingat kos pembinaan dan kos penyeliaan adalah antara perkara yang diambil kira dalam soal itu (kutipan tol)," katanya.

Katanya, untuk keselesaan pengguna juga, beberapa hentian akan dibina selain memastikan jalan susur keluar 10 persimpangan di lebuh raya itu ke pekan dan bandar-bandar di negeri ini dinaik taraf.

-- BERNAMA

No comments:

Post a Comment