Friday, August 27, 2010

Keputusan akhir saman RM11 juta: Sah kilang Felda menipu!

Mahkamah Persekutuan Putrajaya pada 26 Ogos (Khamis) akhirnya menolak permohonan Felda yang mencabar keputusan saman RM11 juta oleh 354 peneroka Felda Kemahang Tiga dari Kelantan.

Dengan keputusan berkenaan, kes yang berlarutan selama lebih sepuluh tahun itu, sah menyebelahi setiap peneroka dan dijangka menerima RM25,000 hingga RM30,000 setiap seorang.

Sekali gus, keputusan tersebut mempunyai implikasi besar ke atas Felda dan kerajaan kerana ia akan menyaksikan lebih banyak saman difailkan berdasarkan kes yang serupa iaitu penipuan kilang Felda yang menggredkan sawit peneroka pada harga yang jauh lebih rendah.

Sebelum ini 766 peneroka dari Felda Sering dan Raja Alias turut menyaman agensi tersebut atas isu yang sama. Di negeri Pahang sendiri 4,000 peneroka akan tampil menyaman Felda atas penipuan yang sama.

Selain wajib membayar RM11 juta kepada peneroka yang tertipu sejak 1995, Presiden Mahkamah Rayuan Tan Sri Alauddin Mohd Sherif, yang mengetuai panel tiga hakim, juga memerintahkan Felda membayar kos perundangan sebanyak RM20,000.

Peneroka diwakili oleh peguam Wan Rohimi Wan Daud dan Yusfarizal Yusoff.

No comments:

Post a Comment