Friday, February 22, 2013

Dr Asri sindir Rosmah pemboros!


Penulisan bertajuk ‘Pemerintah bukan pelacur’ oleh bekas Mufti Perlis Prof Madya Datuk Dr Mohd Asri Zainal Abidin dalam kolumnya di akhbar Sinar Harian hari ini, saya anggap paling berani dan berterus terang.

Selepas membaca artikel berkenaan, kita dapati Dr Asri begitu berani menegur pemimpin nombor satu di negara ini, berdasarkan ilmunya, juga yang tidak mampu langsung disentuh oleh gerombolan ulamak-ulamak muda Umno.

Dalam tulisannya, Dr Asri pada mulanya hanya mengaitkan persoalan cinta. Tetapi cinta itu akhirnya dikaitkan dengan suami isteri. Akhirnya cinta dan suami isteri itu dikaitkan dengan sesebuah negara.

Maksud Dr Asri, seseorang suami yang penyayang akan melayan isterinya secara terbaik. Kata Dr Asri, lihat cara suami atau isteri anda melayan anda, maka anda dapat mengukur tahap cintanya kepada anda. Lagi dalam kasihnya, lagi indah hubungan dan sikapnya terhadap anda.

Sudah tentu cinta seorang suami terhadap isterinya ialah sanggup berhabisan belanja demi isterinya yang dikasihi. Namun bagaimana jika suami telah menjadi pemimpin tertinggi negara, bagaimana pula beliau melayan isterinya dengan kewangan?

Jelas Dr Asri: “Pemerintah mengawal negara dari ancaman luaran dan juga dalaman. Ancaman musuh yang terang, dan juga orang sekelilingnya yang kadang-kala lebih memusnahkan kekayaan negara dibandingkan mereka yang digelar ‘musuh’.”

Dr Asri menggambarkan: “Betapa ramai pemerintah yang dibenci kerana tingkah laku isteri dan kroni. Inilah ancaman dalaman yang meragut peluang dan kesempatan sehingga kekayaan negara tertumpu dalam tangan mereka. Hanya pemerintah yang amanah dan cekap sahaja dapat menguruskan negara dari ancaman luaran dan dalaman ini”.

Mungkin bila masuk bab ini, pembaca mungkin membayangkan cerita Presiden Marcos dan Imelda, Isteri bekas Presiden Tunisia, Laila Ali atau ada yang membayangkan kekayaan Taib Mahmud dan anak-anak. Mungkin juga Khairy Jamaluddin mengaut kekayaan semasa bapa mertuannya menjadi Perdana Menteri, atau kerana Shahrizat berada dalam kerajaan keluarganya boleh mendapat pinjaman mudah lembu RM250 juta, projek anak-anak Raja Nong Chik.

Kata Dr Asri: “Hilang ataupun terhakisnya semangat patriotik dan setia kepada tanah air, sebahagiannya hasil dari tindak tanduk kegelojohan golongan atasan mengisi tembolok sendiri. Apabila golongan atasan memiliki kekayaan yang zahir pada diri, ‘isteri’ dan anak dengan kadar yang tidak masuk akal dan sangat luar biasa, maka rakyat kesusahan mula membenci para penguasa mereka.

“Sekalipun jika ada yang mendakwa kekayaan itu hasil menabung dari kecil, tetapi itu hanya ungkapan untuk memperbodoh rakyat jelata.”


Sampai ke perenggan ini, kita tahu siapa yang dimaksudkan oleh Dr Asri iaitu Rosmah!

Sebenarnya banyak yang diperkatakan tentang Rosmah, anatarnya sebuah akhbar pernah melaporkan isteri Perdana Menteri itu berbelanja sehingga A$100,000 (RM325,000) di sebuah butik di Sydney. Rosmah dikatakan memiliki cincin RM24 juta, gelang mewah berharga RM1.65 Juta [Zebra Safari Bangle], 11 beg tangan Rosmah antara RM638 ribu hingga RM5 juta?. Walaupun mungkin itu berbentuk tuduhan, tetapi bak kata pepatah ‘jika tiada angin masakan pohon bergoyang’.

Pernah ada dulu yang membela Rosmah dengan mengatakan beliau seorang yang cermat dan harta yang disebutkan tadi adalah dari duit tabungnya yang disimpan dari kecil.

Bagi Dr Asri, hujah seperti itu hanya untuk membodohkan rakyat. Sebab itu rakyat sendiri seakan-akan tidak menyintai pemimpin. Kerana katanya, pemimpin yang berkongsi perasaan dan keadaan rakyat. Maka dari situ suburlah cinta dan setia antara rakyat dan pemimpin. Teruruslah negara, hidupkan kedua pihak dalam keadaan cinta dan setia.

Dr Asri kemudian menutup tulisannya dengan: “Pemimpin bukan pelacur yang menjual diri untuk mendapat upah. Pemimpin tidak boleh menipu rakyat dengan pemberian yang mengaburkan untuk mendapatkan undi sedangkan kesemua itu tidak dibina atas cinta dan kejujuran terhadap negara.”

Maka renung-renungkanlah.





No comments:

Post a Comment