Thursday, February 21, 2013

Pekan: Setahun selepas kami datang

Siapa kata pembangkang tak berguna?
Dalam sesebuah negara yang mengamalkan demokrasi, pembangkang sebenarnya diletakkan ditempat yang sah di sisi undang-undang, sekurang-kurangnya sebagai ‘check and balance’.

Ketika kami turun ke Pekan pada cuti Tahun Baru Cina tahun lalu, kami dibawa ke beberapa tempat yang amat daif di kawasan Parlimen Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak itu, termasuk di Kampung Kuala Pahang.

Namun apabila kami bertandang sekali lagi ke kawasan yang sama pada Tahun Baru cina tahun ini, pemandangannya sudah berubah sama sekali.

Di Kuala Pahang ketika kami datang kali pertama, penduduk mengadu tentang betapa melarat dah deritanya mereka terutama kediaman. Kami rakamkan pemandangan ketika itu.

Kata mereka, ketika Tun Razak menjadi Ahli Pekan atas usaha beliau telah membina perumahan kos rendah rakyat di Kuala Pahang pada tahun 1969 dengan bayaran sebanyak RM10 sebulan. Manakala rumah pemindahan banjir pula penduduk membayar RM15 sebulan pada tahun 1971.

Apa yang mengecewakan mereka, pada zaman Najib menjadi ahli parlimen dan Perdana Menteri ini tiada usaha untuk mengubah nasib mereka.

Di Kuala Pahang masyarakatnya tidak tersusun sebab itu selain daripada masalah ekonomi, gejala sosial juga teruk dengan penagihan dadah dan gejala anak luar nikah.


Kata penduduk: “Itu yang kami kesal sedangkan Parlimen Pekan sudah melahirkan dua Perdana Menteri, tiga Menteri Besar dan dua Timbalan Menteri Besar. Tetapi nasib penduduk Kuala Pahang tidak berubah,” katanya.

Perdana Menteri yang berasal dari Pekan ialah Tun Razak Hussein dan anaknya Najib. Manakala Menteri Besar Pahang yang datang dari daerah ini ialah Datuk Mohamad Jusuh, Najib dan Tun Khalil Yaakob.

Timbalan Menteri Besar pula ialah Datuk Abdul Rashid Abdul Rahman dan Datuk Abdul Jabbar Ibrahim.

Kedaifan penduduk Kuala Pahang kami abadikan dalam bentuk berita dan video. Difahamkan, selepas itulah ada pihak yang bertungkus lumus mengusahakan janji yang dihamburkan Najib.

Kini sudah ada pemandangan yang agak menyedapkan mata, walaupun belum siap sepenuhnya.

Bukanlah kami ‘masuk bakul angkat sendiri’, bayangkan jika tiada pembangkang seperti kami, rasanya sehingga kinipun penduduk Kuala Pahang kempunan memiliki rumah yang bakal mereka diami!

No comments:

Post a Comment