Tuesday, January 22, 2013

Pertandingan NGO pro kerajaan macam pemilihan Umno

Pertandingan NGO pro kerajaan macam pemilihan Umno

Nampaknya pemilihan dalam persatuan-persatuan yang menyokong kerajaan sudah berjangkit penyakit macam Umno.

Akhbar hari ini melaporkan Presiden Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung (GPMS), Jais Abdul Karim menjelaskan beliau menarik diri daripada bertanding merebut jawatan Presiden Majlis Belia Malaysia (MBM) pada saat akhir tidak mahu berlaku krisis kepimpinan.

Beliau mengambil keputusan menarik diri empat jam sebelum pengundian daripada terus bertanding kerana mendakwa menerima ugutan secara peribadi.

Katanya, keputusan itu diambil selepas menyedari hakikat “menang jadi arang, kalah jadi abu” kerana wujudnya undi blok dan pelbagai ketidakadilan berlaku pada saat itu.

“Saya diugut secara peribadi begitu juga dengan penyokong. Malah bantahan dikemukakan pasti membolehkan saya menang tanpa bertanding secara teknikal,” katanya dalam satu kenyataan, semalam.

Pada pemilihan tersebut, penyandang Presiden Majlis Belia Malaysia (MBM), Mohamed Maliki Mohamed Rapiee mengekalkan jawatan itu buat penggal 2012-2014 apabila menang tanpa bertanding.

Sebelum ini jika diperhatikan tabiat Umno, terutama pada musim pemilihan, maka akan berebut-rebutlah pemimpin kelompok tertentu untuk menjadi calon ketua. Biasanya akan ada klik-klik dan setiap kumpulan ada habuan masing-masing.

Parahnya pemilihan dalam Umno, menyebabkan kepimpinan parti itu sendiri tidak mahu mengadakan pemilihan sebelum pilihan raya umum kerana dikhuatiri akan membawa pecah belah yang seterusnya akan melemahkan organisasi.

Pada peringkat cawangan saja, kadang-kadang sudah ada ahli Umno yang berbaling kerusi. Pada peringkat Bahagian, biasanya perwakilan akan ‘mewah’ dengan imbuhan-imbuhan.

Pertandingan peringkat Pusat lebih menggerunkan kerana lazimnya setiap calon akan mengeluarkan belanja sehingga jutaan ringgit. Isa Samad yang menjadi Pengerusi Felda sekarang ialah bekas pesalah rasuah ketika menang bertanding Naib Presiden Umno.

Nampaknya penyakit Umno dah berjangkit kepada NGO mereka pulak dah!




No comments:

Post a Comment