Monday, January 28, 2013

Bayar balik saham FGVH: Felda tipu peneroka?

TEMERLOH: Surat perjanjian pinjaman Bank yang ditandatangani sebagai jaminan membayar semula pinjaman saham Felda Global Ventures Holding Bhd. (FGVH) sebanyak RM50 sebulan kepada Felda, mula menimbulkan keraguan kepada peneroka.

Presiden Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (Anak), Mazlan Aliman berkata, terdapat beberapa keraguan dalam perjanjian setebal 27 muka surat itu, sekali gus menimbulkan kebimbangan aset peneroka terpaksa digadaikan jika saham FGVH terus menanggung kerugian.

“Satu surat telah dikeluarkan kepada peneroka meminta mereka membayar semula wang pinjaman sebanyak RM3,812.23. Ini adalah pinjaman pokok yang perlu dibayar untuk 800 unit saham FGVH yang belum diambil kira bunganya lagi.

“Apa yang menimbulkan keraguan ialah perjanjian yang dibuat terlalu tebal, sehingga 27 muka surat, dan mempunyai perkara-perkara yang amat menimbulkan kekeliruan,” katanya.

Mazlan berkata, antara perkara yang meragukan dalam perjanjian tersebut ialah berkaitan dengan ‘kuasa wakil’ dan ‘tanggung rugi’ yang tidak dinyatakan dengan jelas.

Katanya, pernah terjadi sebelum ini di Felda Cahaya Baru, Johor Bahru, di mana warganya hanya menerima pampasan sebanyak RM200,000 berbanding RM1.3 juta kerana melibatkan perjanjian yang mempunyai kuasa wakil.

“Perjanjian hanya melibatkan wang pinjaman saham ini hanya sebanyak RM3,812.23, mengapa perlu dokumen perjanjian setebal ini? Sedangkan sebelum ini segala hutang peneroka memang dipotong melalui pembayaran hasil ladang, tidak perlu dokumen bertandatangan.

“Sekarang kenapa? Adakah kerana mereka mahu menjadikan peneroka atau aset mereka termasuk tanah ladang 10 ekar sebagai galang ganti sekiranya berlaku sebarang kerugian saham FGVH?” soalnya ketika menjadi pengulas kertas kerja 3 dalam Munakasyah Ucapan Dasar Presiden di Darul Amin Sungai Gau Ahad lalu.

Kira-kira 150 peserta dari seluruh negeri hadir dalam program dirasmikan oleh Timbalan Presiden PAS Mohamad Sabu itu. Mohamad turut membentangkan kertas kerja 1 manakala kertas kerja dua dibentangkan oleh Setiausaha Politik Menteri Besar Kelantan Wan Nik Wan Yusof.

Mazlan dalam pada itu meminta pihak Felda memberi penjelasan terhadap kekeliruan yang timbul kerana terma yang ditetapkan seperti mempunyai perkara tersirat di sebaliknya.

Beliau yang juga Pengerusi Lajnah Tanah PAS Pusat berkata, sepatutnya jumlah yang perlu dibayar peneroka hanya RM3,560 dan bukannya RM3,812.23.

“Peneroka terpaksa menanggung caj-caj yang mungkin ada kaitan dengan perjanjian ini. Memamng amat menghairankan kerana dalam perjanjian itu tertulis bahawa peneroka akan menanggung segala kos termasuk yang berkaitan dengan bank,” katanya.

Beliau berkata, apa yang membimbangkan pihaknya apabila pembiayaan Felda tidak mencukupi, kemungkinan mereka akan mendapatkan pembiayaan dengan pelbagai cara termasuk menjadikan peneroka sebagai ‘tebusan’.

Katanya lagi, ini sama sekali bercanggah dengan janji-janji pemimpin kerajaan dan Felda sebelum ini bahawa peneroka akan menempa kekayaan apabila menceburi bidang perniagaan saham.

“Dahulu Felda mempunyai tabung untuk membuat pembiayaan tanam semula. Sekiranya saham gagal, Felda mungkin akan mengambil segala aset peneroka, keraguan dan kebimbangan inilah yang telah ditimbulkan oleh peneroka kepada saya” katanya.

Tambah Mazlan, harga saham FGVH yang terus menjunam pada masa ini sehingga berada di bawah harga IPO, menyebabkan pelabur rugi besar dan telah mendorong peneroka mahu menilai semula perjanjian yang ditandatangani mereka.


Mazlan menunjukkan surat perjanjian yang meragukan, semasa Munakasyah Ucapan Dasar.





No comments:

Post a Comment