Friday, January 18, 2013

Kalaulah Ustaz Hadi, Anwar, Lim Guan Eng yang kata begini...

Tetapi kenyataan ini diucapkan oleh bapak segala Umno, Tun Dr Mahathir Mohamad.

Katanya, orang bukan Melayu (Cina, India dan lain-lain) juga boleh menjadi Perdana Menteri negara ini kerana tidak ada peruntukan dalam Perlembagaan Persekutuan untuk menyekat perkara itu daripada menjadi kenyataan.

Dr Mahathir berkata, sekatan itu tidak dimasukkan dalam Perlembagaan Persekutuan kerana beliau yakin pengasas negara ini berpendapat bahawa orang Melayu tetap kekal akan menjadi majoriti dan tidak mustahil bagi orang Melayu tidak menjadi lagi menjadi Perdana Menteri.

“Oleh kerana tidak ada sekatan, besar kemungkinan kita akan dapat Perdana Menteri bukan Melayu. Mereka sudah tentu akan berkata, mereka akan bertimbang rasa dan melakukan keadilan kepada semua kaum.”

Bayangkan kenyataan kontroversi itu diucapkan oleh Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang atau Datuk Seri Anwar Ibrahim atau Lim Guan Eng. Walaupun ayatnya sama dengan Dr M, kita percaya, akan berlaku demonstrasi besar-besaran oleh Perkasa, Jati, Umno dan Pekida bangkit membantah.

Saya fikir mereka tidak perlu membaca apa isi berita berkenaan. Cukup dengan taju seperti ini sahaja, mereka akan terus bertindak.

Jangan lupa, inilah realiti baru politik penyokong-penyokong Umno di negara ini!



No comments:

Post a Comment