Sunday, October 23, 2011

1 dari 3 rakyat berkolesterol tinggi

KUALA LUMPUR: Lebih ramai golongan muda di kalangan rakyat Malaysia kini mengidap penyakit jantung disebabkan oleh paras kolesterol yang tinggi.

Statistik yang dikumpul oleh Pangkalan Data Penyakit Kardiovaskular Kebangsaan (NCVD) Pejabat Pendaftaran juga menunjukkan bahawa rakyat Malaysia menderita akibat serangan jantung pada usia muda (min umur 58) jika dibandingkan dengan orang-orang di Thailand (65 tahun), tanah besar China (63 tahun) dan negara-negara Barat (66 tahun).

Profesor Dr Wan Azman Wan Ahmad, profesor perubatan dan kardiologi di Pusat Perubatan Universiti Malaya, berkata perubahan dalam rutin gaya hidup dan tabiat pemakanan yang tidak sihat telah menyumbang kepada semakin meningkat.

"Walaupun risiko untuk penyakit kardiovaskular meningkat dengan usia, dalam tahun-tahun kebelakangan ini, ia telah menjadi biasa bagi orang-orang yang lebih muda untuk menghidap penyakit jantung.

"Paras kolesterol darah tinggi, atau dyslipidaemia, di kalangan 28 peratus rakyat Malaysia berumur 40 tahun. Kolesterol tinggi meletakkan mereka pada risiko yang lebih tinggi untuk penyakit kardiovaskular. Semakin tinggi kolesterol darah, lebih besar risiko penyakit jantung membangunkan , "katanya dalam satu temu bual.

Kelaziman kadar kolesterol darah tinggi, Dr Wan Azman berkata, adalah antara 35 peratus apabila pesakit mempunyai sindrom koronari akut (ACS) dan sehingga 73 peratus apabila mereka telah pergi untuk mendapatkan rawatan (campur tangan perkutaneus koronari).

"Walaupun kolesterol yang tinggi adalah faktor risiko utama untuk penyakit jantung, ramai yang ambil ringan. Selalunya ia tidak berdering seperti loceng penggera. Hanya apabila kesihatan mereka kritikal baru mula menyedari bahaya dan akibat kolesterol tinggi," kata Dr Wan Azman.

Pejabat Pendaftaran NCVD, katanya, menunjukkan bahawa lebih daripada 90 peratus daripada pesakit mempunyai sekurang-kurangnya satu faktor risiko kardiovaskular ditubuhkan, yang termasuk kolesterol tinggi, kencing manis dan tekanan darah tinggi.

Beliau juga berkata, penyakit jantung telah punca utama kematian di kedua-dua lelaki dan wanita di Malaysia untuk tiga dekad yang lalu.

Perunding kardiologi, Datuk Dr Khoo Kah Lin berkata, pesakit yang mengalami kolesterol tinggi perlu mengubah rutin gaya hidup mereka, lebih-lebih lagi jika mereka merokok atau tidak mengikuti diet yang sihat.

"Adalah lebih baik untuk berhenti merokok, bersenam selalu, makan secara sihat dan mengekalkan berat badan yang sihat dan ia adalah penting untuk membawa kolesterol lipoprotein kepadatan rendah, atau kolesterol LDL, sasaran tahap melalui rawatan yang sewajarnya."

Ramai pesakit, Dr Khoo berkata, telah gagal untuk mencapai matlamat kolesterol LDL mereka kerana kegagalan untuk mengambil ubat atau rawatan yang tidak agresif oleh doktor mereka. Beliau berkata umumnya pesakit kekal jahil tentang peranan dadah dalam pengurusan mereka kolesterol.

Penemuan pertama kaji selidik Berpusat Pan-Asia pada rawatan Di bawah Kajian hiperkolesterolemia (Cepheus), kata Dr Khoo, menunjukkan bahawa sebahagian besar pesakit gagal mengambil ubat-ubatan mereka bersungguh-sungguh.

"Kira-kira 54 peratus daripada pesakit menyangka bahawa hilang satu tablet sekali setiap dua minggu atau lebih tidak akan mempunyai apa-apa kesan ke atas paras kolesterol mereka.

"Pakar memainkan peranan dalam menjelaskan bagaimana ubat kolesterol ini sebenarnya bekerja. Ini akan membantu pesakit memahami keperluan yang mengambil ubat-ubatan mereka pada masa yang ditetapkan," kata Dr Khoo.

Kajian Cepheus merupakan kajian terbesar yang dijalankan ke atas status rawatan semasa paras kolesterol darah tinggi (hiperkolesterolemia) di Asia Pasifik. Ia melibatkan lebih daripada 7,000 orang pesakit dari Malaysia, Korea, Thailand, Taiwan, Indonesia, Filipina, Hong Kong dan Vietnam.

Hanya kira-kira 49 peratus daripada pesakit yang mengambil bahagian dalam kaji selidik Pan-Asia mencapai matlamat LDL-C mereka.

Beliau berkata walaupun rawatan tersedia lebih berkesan, kedua-dua pakar perubatan dan pesakit tidak suka menukar kaedah mereka semasa rawatan.

"Sesuatu fakta yang membimbangkan ialah bahawa kira-kira 64 peratus daripada pesakit masih pada ubat yang sama merendahkan lipid yang mereka telah ditetapkan kali pertama" kata Dr Khoo.

Beliau juga berkata sesiapa yang telah diuji dan disahkan dengan tahap LDL-C tinggi perlu mendapatkan rawatan perubatan awal.

"Ia adalah penting untuk pesakit-pesakit memahami keadaan mereka baik dan memastikan bahawa apa-apa rawatan yang ditetapkan sentiasa dipatuhi, tidak kira sama ada paras kolesterol mereka di bawah kawalan, melainkan dinasihatkan oleh doktor mereka."

~ NST

No comments:

Post a Comment