Thursday, December 16, 2010

BN dapat kembali 2/3 di parlimen melalui speaker?

Jika speaker tidak dilihat terlalu memihak kepada pihak kerajaan sementara pembangkang dianggapnya sebagai lawan, maka institusi parlimen sendiri akhirnya tidak akan dihormati.

Pada ketika dan waktu ini Speaker Tan Sri Pandikar Amin Mulia sedang berusaha keras menggantung ketua pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim (Permatang Pauh) serta Karpal Singh (DAP-Bukit Gelugor), Azmin Ali (PKR-Gombak) dan R Sivarasa (PKR-Subang) selama enam bulan. Usul tersebut dibawa oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Nazri Aziz.

Jika usul ini diluluskan, ia akan menjadi catatan sejarah kerana buat pertama kalinya BN akan memperoleh 2/3 majoriti parlimen melalui kuasa speaker. Pada PRU lepas BN kehilangan 2/3 majoriti kepada Pakatan Rakyat selain kalah di lima negeri.

Dengan kuasa majoriti 2/3, parlimen dijangka dengan mudah boleh meluluskan Rang Undang-Undang Persempadanan Semula Pilihan Raya oleh SPR pada sesi depan, jika ia dibentangkan.

Hari ini adalah hari terakhir sidang parlimen sesi ini dan 11 rang undang-undang yang sepatutnya dibahaskan telah tunda pada sidang baru yang dijadualkan pada Mac depan.

Usul penggantungan ketiga-tiga ahli parlimen tersebut berkaitan dengan tindakan mereka yang mempertikaikan tindakan speaker yang mahu menggantung Anwar Ibrahim yang dihadapkan ke jawatankuasa disiplin selepas mendakwa kempen 1Malaysia mempunyai persamaan dengan 'One Israel' melalui syarikat perundingnya, Apco Worldwide.

Sementara itu ramai polis dikerahkan berkawal di luar parlimen bagi menghalang demonstrasi yang akan diadakan oleh AMK PKR.

Barangkali parlimen Malaysia kini sudah setaraf dengan parlimen Taiwan dan India.



No comments:

Post a Comment