Wednesday, April 1, 2015

Flashmob PAS Temerloh bantah GST

PAS yakin pelaksanaan cukai barangan dan perkhidmatan (GST) yang mulai dilaksanakan hari ini tetap menimbulkan keresahan dan kemarahan rakyat akibat bebanan kos hidup yang sudah sedia tinggi.

Timbalan Yang Dipertua Pertua PAS Kawasan Temerloh, Hassanuddin Salim, berkata cukai yang dikenakan kepada rakyat ini tidak sesuai pada masanya.

“Pelaksanaan GST ini memang tidak kena pada masa kerana ramai rakyat sedang hidup terhimpit akibat kenaikan harga barang yang sentiasa melonjak, dengan kejatuhan nilai Ringgit Malaysia, tiba-tiba dikenakan pula GST.

“Jadi ini menambahkan lagi beban dan derita rakyat. Sebagai contoh di daerah-daerah kecil seperti Temerloh ini sebahagian besar sumber pendapatan penduduknya tidak menentu dan miskin jadi hari ini rakyat menyatakan penentangaan terhadap GST,” katanya.

Hassanuddin yang juga Pengerusi Lajnah Kebajikan PAS Pahang, berkata demikian ketika ditemui pada program flashmob bagi memberi isyarat suara bantahan rakyat terhadap GST di persimpangan lampu isyarat Jalan Bahagia, dekat sini petang semalam.

Dalam demonstrasi aman itu, lebih 100 yang hadir membawa sepanduk dengan pelbagai slogan antaranya ‘GST: Government say thank you’, ‘Say no to GST’, ‘GST susahkan rakyat’ dan lain-lain.

Hassanuddin berkata, program flashmob anjuran PAS Temerloh ini merupakan usaha meluahkan isi hati dan rayuan akhir rakyat supaya pihak kerajaan membatalkan perlaksanaan GST.

“Flasmob hari ini adalah bukti rakyat tempatan tidak menerima GST kerana membebankan terutama yang berpendapat sederhana dan golongan miskin yang sudah semesti majoriti Melayu Islam,” jelasnya..

Sementara itu flashmob yang bermula jam 5 petang berakhir kira-kira pukul 6.30 petang itu turut menarik perhatian orang ramai dan pengguna jalan raya yang lalu-lalang dengan membunyikan hon sebagai tanda sokongan.

CAPTION
Peserta flashmob anjuran PAS Temerloh di persimpangan lampu isyarat Jalan Bahagia


No comments:

Post a Comment