Sunday, August 26, 2012

Jahilnya Umno tentang hudud

Saya tidak boleh bayangkan betapa dungunya kenyataan Ketua Penerangan Umno Datuk Ahmad Maslan yang berkata “Hudud hanya dijadikan alat politik oleh PAS untuk meraih sokongan pengundi bukan Islam setiap kali menjelang pilihan raya umum”.

Berkata dalam majlis rayanya di Pontian belia berkata “Janji hanya tinggal janji di mana mereka tidak melaksanakannya dan membiarkan isu hudud ini terus sepi sehinggalah menjelang pilihan raya umum yang seterusnya,” katanya kepada pemberita pada Majlis Rumah Terbuka Hari Raya Ahli Parlimen Pontian di Dewan Jubli Intan, Pontian, semalam.

Pada saya Timbalan Menteri hal Ehwal Felda itu “mengantuk” ketika membuat kenyataan (jika benar) seperti disiarkan akhbar.

Jika PAS mengambil jalan popular sudah tentu tidak mengaitkan hudud kerana ia ditentang oleh bukan Islam kerana kejahilan. Malah, bukan saja bukan Islam tetapi juga sebahagian pemimpin besar dan kecil Umno yang begitu kuat menentang malah memperlecehkan hukum Allah itu!

Yang kita ketahui selama ini, Umno-lah yang sering memomok-momokkan hukum Allah itu apabila masuk berkempen di kawasan-kawasan bukan Islam. Umpamanya, sudah lazim kita dengar penceramah-penceramah Umno berkata: “jika sokong PAS, orang Cina kena potong lancau... tak boleh makan babi... tak boleh minum arak... tak boleh masuk tokong... PAS macam Taleban... semua kena masuk Melayu” dan macam-macam lagi.

Bukan rahsia lagi, itulah kempen-kempen kotor propagandis-propagandis Umno apabila berkempen terutama di hadapan orang–orang Cina. Kempen-kempen kotor dan fitnah sebegitulah yang yang menyebabkan PAS sukar diterima oleh bukan Melayu/Islam, sehinggalah PRU Mac 2008.

Kesan kempen-kempen negatif Umno inilah yang menyebabkan rakan sekutunya dari Cina MCA yang akhir-akhir ini begitu lancang dan biadab mengkritik dan menghentam Islam. Malah yang memberikan ugutan jika hukum Allah dilaksanakan bukannya datang daripada ahli-ahli biasa MCA, tetapi oleh pemimpin nombor satunya sendiri Datuk Seri Dr Chua Soi Lek. Lebih menyedihkan lagi, serangan-serangan terhadap Islam oleh Chua, hanya dipekakkan telinga sahaja oleh Umno, termasuki oleh Ahmad Maslan sendiri.

Hari ini Ketua Penerangan Umno mahu menunjukkan heronya dengan menuding jari ke arah PAS berkaitan hukum hudud. Sebenarnya jawapan yang jelas telah diberikan oleh Presiden Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang bahawa melaksanakan hudud telah sedia menjadi agenda PAS tetapi berlandaskan demokrasi.

PAS sedar bahawa ada kepentingan dan keperluan yang lebih dahulu perlu dilaksanakan sebelum meletakkan hudud sebagai undang-undang negara. Kerana kefahaman kita jelas bahawa hanya hukum Allah yang boleh dijadikan peraturan manusia disebabkan manusia juga diciptakan oleh Allah.

Malangnya Ahmad Maslan gagal memahami prinsip hukum Allah dan kemanusiaan ini sebagai sesuatu yang perlu, tetapi beliau hanya melihat hudud hanya dalam konteks politik untuk memburuk-burukkan PAS, sama seperti dilihat MCA!



No comments:

Post a Comment